Tényleg annyira jó gép?

Immáron 6–7 éve, hogy több közösségi portálon feltűnt egy új formájú és funkciójú felsőmaró, amit jellemzően csak Tritonnak hívunk. Nos, a Triton sokféle gépet gyárt. A köztudatba a kettős funkciójú felsőmaróval robbant be, de elektromos kézigyaluktól kezdve a csiszológépeken át, sok mindent gyárt.

Komoly legendárium is körbelengi a márkát a gyártó kiléte felől. A prototípus ausztrál eredetéről magunk is megbizonyosodhatunk a https://www.tritontools.com címen. Egyébként Triton név alatt drónokat, elektromos autókat is találunk, az elnevezés nagyon népszerű. Az más kérdés, hogy a Triton-termékek Kínában készülnek, és valamilyen furcsa együttállásnak köszönhetően a CMT is bevette a felsőmarót a szortimentjébe CMT7E típusjelzéssel.

Szerencsére, pár éve sikerült vásárolnom egy „eredeti” Tritont, abból is a legnagyobbat, merthogy időközben két kisebb teljesítményű, de közel azonos felépítésű gép is elérhetővé vált. Egyébként hazai forgalmazója nincs a gépnek, csak északi szomszédunknál kapható webshopokban. Ami nagyban megnehezíti a gép megtapogatását és fizikai szemrevételezését. Persze a YouTube-on lévő videókból Dunát lehetne rekeszteni, de ezek nem tartós tesztek, ezért félreértésre adhatnak okot.


A Triton honlapján kereskedőkre is kereshetünk.

ELSŐ BENYOMÁSOK

Amikor megjött a csomag, már vegyes érzelmeim voltak. A csomagolást nem vitték túlzásba, egy meglehetősen slendrián kartondobozt tartottam a kezemben. Ez az a fajta csomagolás, amelybe még egyszer már nem rakjuk vissza a terméket, tehát alaposan ki kell élvezni a kicsomagolás minden pillanatát. A gép egyébként büdös. Amolyan facsaróan műanyagszagú. Szerencsére ez csak pár napig tart és lehet együtt élni vele. Az anyaghasználat alulmúlta a várakozásaimat. Nagyon ridegek a műanyagok. A gép furán nehéz! A 6,3 kg nem tűnik ugyan vészesnek, de a fogása miatt ez legalább kilencnek érződik. A megmunkálási minőséggel különösebben nincs baj, de a kezelőszervek minden szempontból érdekes egyveleget mutatnak. A kábel gumírozott, nem túl vastag, nem túl hosszú.


A repülőrajtot elfelejthetjük. Viszont a kapcsolóba jutó port duplán igyekszik kizárni a gyártó.

ERGONÓMIA

Aki a klasszikus felsőmaró-építésen szocializálódott, annak ez a gép egy igazi Citroen DS feelinget fog okozni. Nagyon érdekes megoldásokat vonultatnak fel, melyek egy része teljesen indokolatlan. A bekapcsoló gomb egy igazi ördöglakat módjára próbálja az idegeinket apró porrá őrölni. Egy betolható, átlátszó kis ablak mögött van a billenőkapcsoló, amelyet mélyre helyeztek és ezért nem egy gyors reagálású rendszert képez. A beépített glimlámpa olyan retró érzetet kelt, mintha a ’80-as évek szovjet utazóvasalójával igyekeznénk a Május 1. Ruhagyár zakóján a revert kiigazítani. A kikapcsolás okozza a legnagyobb eufóriát, amikor a kis ablak guillotine módjára viselkedik.

A gép a markolatgomboknál vérzik el. Ezek közül a jobb oldali markolat egy kettős állító funkciót kapott. A markolatok határozzák meg a gép súlyponti elhelyezkedését, ha kézből használjuk. Konkrétan leszakad az ember dereka, ha csak negyedórát dolgozunk. A markolatgombok nem adnak stabil fogást, de az állítógomb tekergetése miatt további szenvedéseknek tesszük ki magunkat. Ugyanis, amíg a mélységet próbáljuk finoman állítani, addig a másik markolattal kell ellensúlyoznunk a gép stabil tartását.


Lesz mit fejben tartani.


A marómélység hagyományos beállításához egy módválasztó gombot is be kell nyomnunk.

KEZELŐSZERVEK

Ezen a területen is több, teljesen új megoldást alkalmaztak. A mélységállítás történhet hagyományos fokozatmentes módon, a marószárakon történő elmozdításával. A végálláshoz kapunk revolverütközőt, melyen ráadásul kis anyákkal finomhangolhatjuk a méretet. Sajnos, ezek az anyák műanyagból készültek, és vannak kétségeim a mérettartással kapcsolatban. Az ütközőrúd igazából egy cső és a revolverütköző csavarjaiba tud rácsúszni. Egyébként mindezt rugó ellenében teszi. Az excenteres mélységrögzítő stabil rögzítést ad. Az elhelyezése nem minden esetben előnyös, de meg lehet szokni. A fordulatszám-állítás szerencsére nem mozgatta meg a mérnökök fantáziáját, az a gép tetején kapott helyet. Nem szerencsés, de van erre jobb példa is, viszont így közel van a konstans elektronikához, tehát a hibafaktor is alacsonyabb. Sajnos, az állítótárcsa anyagfelhasználása amolyan 1 pálcás a vurstliból. A gép oldalán találjuk a két szénkefét takaró csavart. Ez jó pont.

SZERSZÁMCSERE

Elérkeztünk a szerszámcseréhez, ez egy előremutató megoldás. A lényeg, hogy a befogópatront a kör alakú talp síkjából ki lehet emelni, sőt ki is kell. Ekkor a reteszt is aktiválja egy programpálya és kezdődhet a szerszámcsere. A gép reteszelt állapotban nem indítható.

A Tritonhoz egy 12-es és egy félcolos patron is érkezik, kialakításuk robusztus, bizalomgerjesztő. A szerszámcsere ilyesforma kialakítására egyébként azért van szükség, mert a gép kettős felhasználást tesz lehetővé. Eddig a hagyományos, kézből történő használatra tértem ki. Jöjjön az a terep, amire ténylegesen való. Ez pedig az asztalba történő beépítés.


Revolverütköző


Sajnos, az állítótárcsa anyagfelhasználása amolyan 1 pálcás a vurstliból.


Ez így szép, de a túloldalon a kábelkivezetést megtöri az asztal.

ASZTALBA SZERELVE

A felsőmarókat asztalba építeni egy bizonyos pontig nem olyan bonyolult. Van pár típus, ami ezt kifejezetten bojkottálja, s saját magát teszi tönkre, mivel a csapágyazásuk ezt nem igazán szereti. A Tritonnál a fent említett ergonómiai öngyilkosságok a kettős használat lehetőségére vezethetőek vissza. A gép asztalban jobb, mint kézben! Ezt szögezzük le. Számos kiegészítő vásárolható hozzá, de a nagy méretű marótalpba készített rögzítési pontok akár agglomerált lemezre történő felrögzítést is lehetővé tesznek. Ráadásul a gép belső emelőszerkezetet kapott, amit az asztal irányából működtethetünk egy mellékelt „kurbli” segítségével. Sok fórumon olvasható, hogy ez az emelőszerkezet több sebből vérzik, mivel műanyag alkatrészeket is tartalmaz, amit a por idővel tönkrevág. Ez valós hibaforrás, de megfelelő időközi karbantartásokkal és elszívással ez minimalizálható. Vagyis használat után fúvassuk le a gépet levegővel és használjunk porelszívást is.

PORELSZÍVÁS

A gép porelszívása jól sikerült, de sajnos nem fenékig tejfel. A talp irányából történik az elszívás, és két oldalról egy-egy elszívó pajzsot is felszereltek. Azonban ez összességében korlátozza a befogható szerszám átmérőjét 50 mm-re. Ha leszereljük, akkor pedig a reteszelést biztosító programpályát tudjuk egy nagyobb késsel ledarálni. Legyünk körültekintőek.

PÁRHUZAMVONALZÓ

A párhuzamvonalzó tervezése több, mint valószínű, hogy hosszú hétvége előtti napra esett. A koncepciónak látom létjogosultságát, de a minimalista kivitelezést nem értem. Mintha egy más világból jött volna a terv. A lényeg, hogy egy combos sajtolt lemezen van elhelyezve egy steller. A lemez pedig két kapupántfejű csavarral rögzül a marótalphoz. Eme két csavar rugó ellenében van nyugalmi állapotban a talpban. Ez mondjuk nagyon megnyugtató, mert, ha ezek elvesznek, akkor cifra szavak fognak visszhangozni a műhelyben. További érdekesség, hogy a megszokottakkal ellentétben, ez a lemez fix pozícióban van és erről két kis fül gondoskodik. Ez azért lesz számunkra jó, mert ha munka közben más műveletre kell áttérnünk, akkor a steller beállítása nem vész el.


Izgalmas megoldás.

ÖSSZEFOGLALVA

A gép ár-érték tekintetben megfelelő. Kapunk konstans elektronikát, mely 8000–20.000 1/perces fordulaton menedzseli a 2400 wattos erőművet. Brutális ez a teljesítmény és nem sok minden indokolja, de van. Hangja, mint egy bársonyos Boeingé, bár az alsó fordulatszám-tartomány kicsit bizonytalan. Sajnos, a löketünk csak 68 mm, és a befogható szerszám átmérője is korlátozott.

A gépet kézből használni extrém sport, a törzsizomzatot erősen terheli. Ha több marógépünk is van, akkor igazi kaland vele az élet, mert nem mindig tudjuk, mi mire való. Ezért én asztalba építve ajánlom „fogyasztani”. Sok kiegészítő érhető el hozzá, igaz, borsos áron. Óriási előny a belső emelőmechanika és a robusztus kivitel. A magam részéről nem bántam meg a vételt, de ugyanennyi összegért összességében jobb gépet is kaphatunk, ami valóban mindkét műfajban megállja a helyét.

 

Forrás:
cmtorangetools.com
www.tritontools.com


Kapcsolódó dokumentum:


tenyleg-annyira-jo-gep


Tetszett a cikk?