Teherszállítás - szabályosan
Manapság különböző jogosítvány kategóriák megszerzésével lehet a megfelelő járműfajtákat vezetni. De vajon mindenki tisztában van-e vele, hogy melyikkel mit is lehet?
A „B” kategóriás jogosítvánnyal olyan gépjármű, vagy járműszerelvény vezethető, aminek a megengedett maximális együttes össztömege nem haladja meg a 3500 kg-ot. Ez a kategória már 17 éves kortól megszerezhető. Ilyen „B” kategóriás (nem kezdő, tehát min. 2 évnél „régebbi”) vezetői engedély birtokában könnyű (legfeljebb 750 kg megengedett legnagyobb össztömegű) pótkocsit is korlátozás nélkül szabad vontatni.
Az összekapcsolt járművek megengedett legnagyobb együttes össztömege így már elérheti akár a 4250 kg-ot is. Amennyiben ez kevésnek bizonyul, megszerezhető a C kategóriás jogosítvány, ennek előfeltétele a „B” kategória megléte, valamint a betöltött 21. életév. A tanfolyam részét képezi a KRESZ mellett a műszaki és a munkavédelmi ismeretek is.
A „B” kategóriánál hosszadalmasabb és költségesebb, valamint kevesebb helyen hozzáférhető tanfolyammal a sikeres vizsgázók (az autóbusz és a trolibusz kivételével) a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó gépkocsit, valamint az ilyen gépkocsiból és könnyű pótkocsiból álló járműszerelvényt is vezethetnek. Rendelkezésre áll a 18 éves kortól „letehető” „C1” kategória is, mely olyan tehergépkocsi vezetésére jogosít, amelynek megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kg-ot meghaladja, de nem több, mint 7500 kg.
A „B”, a „C” és a „C1” kategória is kiegészíthető a nehéz pótkocsi vontatását engedélyező „E” kategóriával. Mi történhet, ha olyan jármű vezetésére adjuk a fejünket, amire nincs érvényes kategóriánk? Komoly szankciókra számíthatunk: amenynyiben közúti ellenőrzésbe botlunk 35 000 Ft, és 5 büntetőpont a kezdő tarifa, visszaesőknek dupla büntetés, a harmadszor próbálkozók pedig feljelentésre és még magasabb összegű büntetésre számíthatnak. A költségeket tovább növeli, hogy nem engedik a járművet tovább, csak érvényes jogosítvánnyal rendelkező sofőrrel.
De ez semmi ahhoz képest, ami egy balesetnél történhet, amennyiben ugyanis a vétkes sofőrnek nincs érvényes kategória a járművére, úgy a balesetben keletkezett károk teljes összegét fizetheti saját zsebből – ez igazi rémálom lehet, ha személyi sérülés vagy még komolyabb baj történik. Érdemes pár szót a sebességhatárokról is szólni! 2010. január 1-jéig élt egy, a mai napig sok tévhitet megalapozó korlátozás: eszerint már 2,5 tonnás – illetve azt meghaladó – össztömegű haszonjárművek is csak – a kamionoknál megszokott: autópályán legfeljebb 80, országúton 70, városban pedig 50 km/órás tempóval haladhattak.
Ez már hosszú évek óta nincs így, a B kategóriával vezethető furgonok és kisteherautók is a személyautókkal azonos korlátozások szerinti sebességgel közlekedhetnek. De mi a helyzet a járműszerelvényekkel? Például az utánfutót vontató személygépkocsival?
A helyzet az, hogy autópályán csupán 80 km/órával szabad közlekedniük. A KRESZ ide vonatkozó része így hangzik: gépjárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénynyel autópályán 80 km/óra, lakott területen kívül egyéb úton 70 km/ óra, lakott területen 50 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség. Fájdalmas ezzel bírság formájában szembesülni!
NEHÉZ TÉMA
Fontos kérdéseket vet fel a közúti teherszállítás szabályozása is. Főleg egy olyan szakmában, mint a faipar: alapanyag tekintetében 6 méteres ablakfrízek, nagy tömegű forgácslap táblák jelentik a kihívást, de a kész bútorok és nyílászárók kiszállítása sem egyszerű, a szükséges létrák, állványok és szerszámok szállításáról nem is beszélve! A KRESZ 47. paragrafusa szabályozza a teherszállítást, mely szerint a járművet megterhelni oly mértékig szabad, hogy össztömege a megengedett legnagyobb össztömeget ne haladja meg.
A túlterhelt járművet közúti ellenőrzés során (hitelesített) mázsálásra kötelezhetik, a bírság mellett jelentős időkiesésre is számíthat a vétkes. A rakományt a járművön – annak belsejében, illetőleg rakfelületén – úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Ügyelni kell arra, hogy a rakomány ne akadályozza a vezetőt a kilátásban, ne takarja el a fényjelző berendezéseket és a rendszámot, sőt a jármű ajtajainak zárhatóságát sem gátolhatja.
Biztosítani kell a rakomány megfelelő rögzítését, sőt annak elhelyezésekor a jármű stabilitását is figyelembe kell venni. Zárt kocsiszekrényű jármű tetején rakományt elhelyezni csak abban az esetben szabad, ha a járműre tetőcsomagtartó van felszerelve. A tetőcsomagtartón szállított rakomány előre és hátra maximum 40–40 cm-re túlnyúlhat. A rakomány magassága – a jármű magasságával együtt – a négy métert nem haladhatja meg; és természetesen az így felpakolt járművel fokozott figyelemmel kell közlekedni hidak és felüljárók környékén.
Nyitott rakfelületű járművön a rakomány – megfelelően jelölve – úgy is elhelyezhető, hogy a rakfelületen túl előre legfeljebb a jármű elejéig, hátra pedig maximum két méterre, illetve a rakfelület hosszának feléig nyúlhat túl. Oldalsó túlnyúlás is megengedett, úgy, hogy a rakomány és a jármű együttes szélessége a 2,5 métert nem haladhatja meg.
BIZTOS RÖGZÍTÉS
A biztonságos rakományrögzítési technikák fontos eszközei a hevederes kötöző elemek, ezek leszorító (súrlódást növelő) kötözésre, de közvetlen kikötözésre is alkalmazhatóak. Anyaguk általában erős poliészter vagy poliamid szövet. A poliészter kismértékben veszít teherbírásából, ha nedves lesz. A poliamid teherbírása akár 15%-kal is csökkenhet, ha benedvesedik. Különböző méretekben kaphatóak, bizalomra ad okot, ha szerepel rajtuk az EN12195-2 szabvány jelölése. A fémrészek állapota (korrózió), illetve a heveder épsége (vágás, kirojtosodás) használat előtt ellenőrizendő.
Nehéz tehergépjárműveken általában 50 mm széles, többször használható, poliészterből készült, 2000 dkN szakítószilárdságú hevedereket használnak. A textil rakományrögzítő hevedereket és a szállított árut a bevágódás ellen védőtömlőkkel vagy élvédőkkel érdemes kímélni. Megfelelő eszközökkel és szemlélettel, valamint a szabályok pontos ismeretével és betartásával sokat tehetünk a biztonságos közlekedésért, a balesetek és a költséges szállítási sérülések elkerüléséért.
Források: kresz.info hu.wikipedia.org/ wiki/Tehergépkocsi delmagyar.hu/auto/ a_jogositvanyok _tortenete/2030891 bautrans.hu
Képek: Fortepan motor1.com rollingtons.hu obi.hu
Kapcsolódó dokumentum:
teherszallitas-szabalyosan
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Élőben még szebb
REHAU szín tanácsadó, bútorlap választó és ingyenes mintarendelő oldal.
Aki a fánál is keményebb
Tóth Lóránt fafaragó népi iparművész beszél munkáiról.
Rendhagyó, különös és titokzatos
Szőcs Miklós TUI Kossuth-, Munkácsy- és Prima Primissima-díjas szobrászművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, beszél munkájáról.