Mint a villám


Chanje V8070 nagy furgonja

15–20 éve még szinte elképzelhetetlen volt, mára már nyilvánvaló: az elektromos járművek és az elektromos autózás valódi alternatívát kínál a belső égésű motorok, autók világában. A kérdés már csak az: mikor fog beelőzni?

Az emberiség technikai vívmányainak méltán dobogós helyezettje az a XIX. századi felismerés, hogyan lehet elektromos áramot „felszabadítani” a mágneses térből. Az ezen tudományos eredményből született villanymotorok majdhogynem egy időben kezdtek el fejlődni a belső égésű motorokkal. Hová jutott ez a fejlődés? Ami a közúti közlekedést tekinti: nyilvánvaló mindnyájunknak.

A villanymotorok persze attól még ugyanúgy fejlődtek más közlekedési ágazatokban (pl. villanymozdony, villamos) – igaz, ezek állandó hálózati kapcsolatot igényelnek. Tehát ebben a történetben jelenleg az akkumulátorok vannak soron: rajtuk áll, hogy hatékonyságukkal, élettartamukkal, piaci áraikkal mikorra kínálnak visszautasíthatatlan ajánlatot a közúti közlekedés lehetőségei között. 

AZ „ÜZEMANYAG”

Pontosabban fogalmazva az üzemenergia, a villamos áram, ami jelenleg két helyről érkezhet: a villamosáram-szolgáltatóktól (Magyarországon ezek: E.ON, ELMŰ, ÉMÁSZ, DÉMÁSZ), valamint a Napból. A napelemek által termelt (és rendszerben tárolt) villamos áram ugyanis egyenértékű alternatíva – hálózati képességeit tekintve is. Így „töltőállomás” lehet minden hálózati (230 V-os és 400 V-os) falicsatlakozó a szükséges falitöltővel, töltőoszloppal, valamint a kihelyezett elektromos autó töltőállomások (legyenek azok benzinkúton, bevásárlóközpont, kávézó, útszéli csárda mellett).

Ez utóbbiak kiépítése, terjedése rohamléptékben folyik Magyarországon is. Győri lévén megnéztem, hogy 150 km-es körzetben hány töltőpont érhető el (ezt a hatótávot egy kutyaütő akkumulátor is teljesíti). 51-et találtam, ezek közül a legtöbbet hotelek kínálják, de sok van bevásárlóközpont, faluház, panzió mentén is. Több internetes oldal, mobilapplikáció is rendelkezésre áll, amelyik naprakészen mutatja, hol található töltőpont a közelünkben, vagy a közeledési utunk mentén. Ilyen például a  www.chargemap.com, vagy a  www.openchargemap.org.

ZÖLD RENDSZÁM: MEHET!

Az elektromos autózásnak számos vonzó tulajdonsága van – legalábbis a jelenlegi jogszabályok szerint. Ez nyilván addig így is lesz, míg az átállók száma kisebbségben van. Íme, az előnyök:

  • Állami pályázat támogatja az újautó- (és tesztautó) beszerzést. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) által 2016-ban kiírt pályázat még mindig elérhető. Kérdésemre Gere István, az egyik ilyen jellegű pályázatíró cég (www. elektromos-auto-palyazat.hu) tanácsadója szerint ez még 2018 májusáig biztosan így is lesz. (Van esély a folytatásra, ahogy eddig is többször meghosszabbították.)
  • Az elektromos autók beszerzése regisztrációsadó-mentességet (!), gépjárműadó-mentességet és cégautóadó-mentességet (!) élvez, emellett ingyenes az átírás, sőt, még a parkolás is.
  • Jelenleg még „ingyen” (tehát jövedékiadó-mentesen) lehet „tankolni” Magyarország üzemanyagtöltő állomásain. Sőt, egy másik állami pályázat kapcsán az országban néhány hónapon belül a 15 000 fő feletti településen is megjelennek az ingyenes elektromos töltőállomások. Ami pedig a tényleges töltési árakat illeti: egy átlagos akku manapság 25–35 kWhnyi energiát fogyaszt kb. 200 km-en. Ennek ára a legdrágább, csúcsidejű áramdíjjal (43,43 Ft/kWh) számolva 1300 Ft, éjszakai tarifával (23,54 Ft/ kWh) pedig 690 Ft. Ez átlagosan 500 Ft-ba kerül 100 km-en, ami kb. 1,4 liter üzemanyag árát jelenti – 360 Ft-os áron számolva.
  • Szervizköltsége jóval kisebb (nincs olajcsere, fékbetétcsere, a jóval egyszerűbb konstrukció lényegesen kevesebb beavatkozást igényel), használata csendes, tiszta, károsanyag-kibocsátása 0%.
 
MŰSZAKI PARAMÉTEREKCITROËN BERLINGO  ELECTRIQUEPEUGEOT PARTNER ELECTRIQUERENAULT  KANGOO Z.ENISSAN E-NV200  2.ZERO
Besorolásazárt kisáruszállító zárt kisáruszállító zárt kisáruszállító zárt közepes furgon
Raktér térfogata (m3)3,7–4,1 3,7–4,1 3,7–4,1 4,2
Össztömege (kg)22252225n.a.2250
Hasznos terhelhetősége (kg) 695 610650695
Első ülések száma, max.3323
Raktér hasznos, kerékdobok közötti  (max.) mérete (szél. x mag. x hossz.) (mm)1220 x 1250 x1800 (2050)1220 x 1250 x1800 (2050) 1218 x 1130 x 1731 (2115) 1500 x 1358 x 2040 
Jármű szélessége (mm)1810181018292011
Járműmagasság-változatok (mm)1801 / 1862 1812/184418181850
Járműhosszváltozatok (mm)4380 / 4628 4380 / 4628 4282 / 46604560
Tengelytávváltozatok (mm)272827282697 / 30812725
Elektromos motorteljesítmény kW (LE) 49 (67)49 (67)44 (60)80 (109)
Töltési idő 220 V-on (óra) 8,5 8,5610
Hatótávolság (km)170170270118
Nettó alapár indul  7 822 000 Ft 7 822 000 Ft n. a. (hivatalos forgalmazásban jelenleg nem kapható Magyarországon)9 600 000 Ft

HÁTRÁNYOK –  TÉNYEK ÉS TÉVHITEK

  • Az e-autók ára jelenleg közel kétszerese az azonos méretű és felszereltségű, de belső égésű motorokkal kínált testvéreikhez képest. Ez tehát egy kezdeti többletkiadás. Az imént felsorolt adómentességeket, az „üzemanyag” jelentős árkülönbségét, az üzemeltetési költségeket és a sok esetben tetemesnek mondható szervizköltségek elmaradását egybevetve viszont már árnyaltabb a kép. Ezek miatt kétségtelen, hogy a kezdeti „befektetésnek” belátható időn belül meg kell térülnie. Számításokba nem bocsátkoznék, a költségeit mindenki maga tudja. Az összehasonlításhoz mindenesetre összegyűjtöttünk néhány járműtípust, az összes fontosabb paraméterével együtt.
  • A legnagyobb költséghányadot az akkumulátor teszi ki az e-autó árában. Valójában nincsenek még konkrét tapasztalataink, hogy mennyit bír ki egy ilyen akksi. Ami biztos: a hibrid autók között már bőven vannak tíz év feletti, kiválóan működő márkák, és a legelső, nagy tömegben gyártott, lítium-ion akkumulátorral szerelt villanyautók is elérték már az 5 éves kort és még nincs komoly gond az akkumulátoraikkal. Egyébként ezek az akkumulátorok cellánként is cserélhetők, de ha végképp tönkremegy, egy középkategóriás akksi teljes ára manapság kb. 1,5–2 millió Ft. Ennek cseréjével műszakilag egy új autót kapunk – figyelembe véve a szinte elnyűhetetlen villanymotort, és az akár egy évtizedes átrozsdásodás elleni gyári garanciát.
  • Egy feltöltött átlagos akku 170–200 km megtételére képes. Aki ennél többet megy egy nap, annak még nem éri meg ilyen autót venni. Az autóhasználók zöme viszont ennél jóval kevesebbet közlekedik naponta.
  • A töltési időt az akksi teljesítménye, a töltő típusa és a hálózat határozza meg. Egy alapnak számító töltő 8–10 óra alatt tölt fel egy átlagosnak számító akkumulátort. Gyorstöltővel pedig már 20–30 perc alatt kaphatunk akár 70–80%-nyi töltöttséget is.

Mindent egybevetve: új a technológia, s mint minden ilyet, a legtöbb ember idegenkedve fogad. Döntéseinket ilyenkor vélekedéseink, és mások – tudatlanságból vagy roszszindulatból eredő – véleménye is befolyásolja, ám ezek mind csupán feltételezgetések. A stabil tudáshoz a helyes, körültekintő megismerés vezet. Úgyhogy ígérjük: a téma folytatása következik!

A TÖLTŐOSZLOPOK TÍPUSAI

Villámtöltő (50–250 kW): Rövid idejű, nagy teljesítményű töltési lehetőség, elsősorban a főútvonalak és autópályák mentén. Célja, hogy a hosszabb utazásoknál minél gyorsabban, fél órán belül megkapja a szükséges energiamennyiséget az autó. Gyorstöltő (22 kW): A célállomások töltési rendszere. Megfelelő megoldás turisztikai célpontok, szállodák, bevásárlóközpontok, sportlétesítmények, P+R parkolók, munkahelyi garázsok, valamint közterületi parkolóhelyek esetében, ahol az autók 2–6 órán keresztül várakoznak. Normál töltő (230 V 16 A): Az otthoni töltés legelterjedtebb módja. Főként garázsokba, parkolóházakba, társasházak előtti parkolókba megfelelő megoldás, ahol az autó egész éjjel, 8–12 órán keresztül áll. 

Képek forrása Chanje V8070 nagy furgonja.jpg: https://www.fleetcarma.com Toltooszlopok egy bevasarlokozpontnal.jpg http://www.abb.com Nyilvanos toltooszlop 
 Budapesten.jpg: 
 http://www.origo.hu Az amerikai Workhorse gyarto e-pick up modellje.jpg: 
 https://cleantechnica.com

 


Kapcsolódó dokumentum:


mint-a-villam


Tetszett a cikk?