AEG élmaró
A felsőmarógépek folyamatos fejlődése már-már zavarba ejtő. Kezdetben a teljesítményverseny volt a jellemző, aztán ahogy a felhasználók és a szerszámgyártók újabb igényekkel álltak elő, a gépgyártók úgy fejlesztették szortimentjeiket, hogy a teljesítmény mellett a marási mélység és a befogható szerszám átmérője is növekedett. Természetesen a különböző elektronikai fejlesztések is helyet kaptak a géptestben.
Ma már sokféle felsőmaró szerezhető be és bár az alapelv mit sem változott, a gépek felhasználási területe igencsak befolyásolja a gépválasztást. És választani nehéz!
A korábbi évek nagy slágere az úgynevezett élmarók családja volt. Ezek viszonylag kompakt, kis teljesítményű gépek. 2016-ban kérdeztem is az egyik kereskedőt, hogy nincs ezekből akkus?
A válasz akkor az volt, hogy: - ÁÁÁÁh! Még nem tart ott sem az akkumulátor technológia, sem a motorfejlesztés. Nyugtáztam.
Szépen csendben az AEG fejlesztett egy marógépet - 2017-ben! Egyetlen probléma van a géppel, hogy szinte senkinél se láttam, senki se említette, a minap botlottam bele egy hirdetés kapcsán.
Nézzük mit is tud az első „cordless” maró!
Amilyen egyszerű a recept, olyan bonyolult a megvalósítása.
- Végy egy szénkefementes motort
- Helyezd egy kompakt hengeres testbe
- Adj hozzá egy könnyen állítható kisméretű talpat
- Spékeld meg egy nagyteljesítményű akkumulátorral.
A kefementes motor a nagy nyomaték és a jobb hatásfok miatt szükséges. A bónusz, hogy a fordulatszám tartomány 17000 és 25000 1/perc között változtatható fokozatmentesen. A kívánt „süvítési” effektet egy hetes osztású forgótárcsán állíthatjuk be.
A marótest magnézium alapú alumínium és kellően karcsú kialakításának köszönhetően ergonomikus is. A marási mélység 32 mm. Ez jóval elmarad a szokásos nagytestvérekétől, de lévén ez kisebb munkákra kifejlesztett gép, bőven elegendő lesz a fózolások, kerekítések, de akár nútok, falcok kialakítására is.
A lényeg, ami igazából megfogott, az a finomállítás! Kevés gépgyártó vette át ezt megoldást. A talpra a test egy excenteres zárral rögzíthető. Igaz, ezt a kerékpároknál találjuk legtöbbször - a kerekeknél és a nyereg alatt -, de majd minden gyártó ezt alkalmazza. A marótestre azonban beleintegráltak egy menetes orsót, ami szintén egy gyorszárhoz kapcsolódik. A megoldás nem új keletű. Fémesztergákon a lakatanyákra hajaz. Az orsó felső végén egy kellően nagy, skálázott forgatókar helyezkedik el. Ezzel tizedmilliméteres pontossággal tudjuk állítani a mélységet.
A gép kapott még ledes munkadarab megvilágítást, valamint egy tisztességes öntvény stellert, aminek a rúdjai a marótalpba illeszthetők.
A feketeleves az egészben a 6 mm-es befogópatron és a magasan elhelyezkedő súlypont, amit az akkumulátorral sikerült elérni, ami a gép tetejébe pattintható. Ez egyébként szinte az összes egykezes akkus élmaró sajátja. A gép súly akkuval 1,7 Kg.
Ha kicsit elmélyedünk a gép keresgélésében, hamar találunk pár klónt, ami egy az egyben átvett mindent az AEG BOF18BL-0-ból.
Én bízom benne, hogy a gépet továbbfejlesztik és elérhető lesz többféle talppal és 8 mm-es szerszám befogással. Az akkumulátoros élmarók sok esetben megkönnyítik a műhelymunkát illetve a helyszíni szereléseknél is sokszor „életmentőek”.
Forrás:
milwaukeemarkabolt
aeg-shop
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Élőben még szebb
REHAU szín tanácsadó, bútorlap választó és ingyenes mintarendelő oldal.
Aki a fánál is keményebb
Tóth Lóránt fafaragó népi iparművész beszél munkáiról.
Rendhagyó, különös és titokzatos
Szőcs Miklós TUI Kossuth-, Munkácsy- és Prima Primissima-díjas szobrászművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, beszél munkájáról.