Egy hibrid megoldás

Az akkumulátoros gépek megjelenésével a röghöz kötöttség is kezd megszűnni. Kevesebb kábel, kevesebb probléma. Azonban bármennyire is kezdenek ezek a gépek a nagyobb teljesítmény irányába fejlődni, van olyan alkalmazás, ahol még nem nyertek teret. A hálózati kisgépek többségébe a mai napig a megszokott kefés, univerzális motort építik. Ez egy kiforrt technológia, de több problémájuk a mai napig megoldatlan és az is marad.

Az egyik a kefék kopásából adódik. A másik, hogy a kommutátorok olykor megadják magukat és kiszakadva a központi foglalatukból a forgórész teljes megsemmisülését eredményezik. A harmadik probléma, a hűtés. A motorok nyitott szerkezetűek, és a motor tengelyére szerelt ventillátor végzi a hűtését a forgórésznek és olykor az állónak is. Ez a hűtés akkor hatásos, ha a gép működik. Egy túlmelegedést csak akkor tudjuk hatásosan orvosolni, ha terhelés nélkül használjuk a gépet. A hűtési folyamat során a ventilátor a port is átfújja a motoron, ami bizonyos porfajtáknál nem szerencsés, mivel zavart okozhat a hűtésben. Tovább bonyolítja a dolgot, ha a gyártó finomszűrőt szerel a szívott oldalra. Ha ez eltömítődik, elvész a hűtőközeg és túlmelegedik a motor.

A Hikoki, gondolt egyet és az akkumulátoros gépek új generációjában alkalmazott kefementes motorok adta előnyöket felhasználva új meghajtással látta el pár új gépét.

A keresztségben az AC (corded) Brushless Motor nevet adta. AC, mivel váltóáramról működtethető vezetékes kefementes motor. Joggal tehetjük fel a kérdést, hogy mi a túró ez?

Röviden, annyi a lényeg, hogy az akkus BL motorokat átrakták vezetékes gépekbe. Ez így túl rövid.

A BL motorokban nincs szénkefe, nincs tekercselt forgórész. Ez megoldás egy sor problémára. Mivel az állórészben vannak a tekercsek, ezért a hűtéssel kapcsolatos problémák is leegyszerűsödnek. A motor kisebb, könnyebb, miközben erősebb és tartósabb. A gond a vezérlővel van, mivel ez veszi át a helyét a kefe és kommutátor duónak. Az áramkör méretezése a kritikus. Ha megfelelő alkatrészekből és jól méretezett FET-ek kerülnek beépítésre, akkor a motor és a vezérlő bizonyos értelemben örök.

De minek a vezeték???

Vannak olyan helyzetek, amikor bár az akkumulátoros megoldás kényelmes, de a nagy igénybevétel és a terhelés okán kell egy nagyobb tartalékkal rendelkező áramforrás. Ezt vagy a hálózat vagy egy aggregátor biztosítja. Sajnos mindkét esetben tapasztalhatók anomáliák. A hálózati oldalon egy építkezésen előforduló jelenség a feszültségesés. Ezt okozhatja a rosszul méretezett hosszabbító, vagy az egyidejű géphasználat. Az áramfejlesztőknél ez szintén gyakori probléma, de ott még jelentkezhet a nem szinuszos áram. Erre érzékenyek a hagyományos motorokkal szerelt gépek.

Mivel a Hikoki egy invertert is beépít a gépekbe, mindenevővé válik, és ezekre a teljesítménycsökkentő hatásokra egy úttal érzéketlenebbé is. Plusz, nem keletkezik felesleges hő a „rossz üzemanyagtól”, ezért tartósabbak.

Milyen gépek kapták meg első körben ezt a technológiát?

Ütvecsavarozók, fúró vésőkalapácsok (SDS max, 21J), bontókalapácsok, kézi körfűrész, sarokcsiszolók és kardfűrész.

A kefementes motorokkal szerelt gépek sokkal kompaktabbak, könnyebbek, miközben a teljesítményük nagyobb. Ezért kisebb, ergonomikusabb gépek készíthetők.

Várhatóan ezek a gépek csak az előfutárjai az új megoldásnak, de minden bizonnyal több asztalosiparban alkalmazott gép is kap majd a jóból.

 

Forrás:
www.hikoki-powertools.com


Tetszett a cikk?