Fejlődő haszongépjárművek

Az év haszonjárművei

Az idei évben is kihirdették az év legjobb haszonjárműveinek járó díjat, melyet neves autós szaklapok újságírói ítélnek oda. Az egyik legkedveltebb puttonyos a VW Caddy lett a publicisták szerint, és a véleményüket a csomagküldő szolgálatok, valamint egy olvasói szavazás is megerősített. A két tengelytávval, 7 motorvariánssal, személyautókra jellemző menetkomforttal és extrákkal ellátott modell ráadásul négykerék-meghajtású változatban is kapható. Erőforrásai széles teljesítményskálán mozognak 70–140 lóerőig, terhelhetősége eléri a 800 kg-ot és ezzel maximum 4,2 köbméteren gazdálkodhatunk. Ideális szerszámos autónak, de akár egy szófát is belepréselhetünk.

A törpék között a király a Citroën Nemo és testvérmodelljei lettek, amelyek ideális városi vagányok meglepő belső méretekkel. A rakodható térfogatuk két és fél köbméter, több mint 600 kg-mal terhelhetők. A trükkös „anyósülés” segítségével ugyanakkor az alig 390 cm-es négykerekűbe 2,5 m hosszú tárgyakat is szállíthatunk. A kimondottan fordulékony apróság legtakarékosabb változata, 1,4 literes dízelmotorral, csupán 4 és fél liter üzemanyaggal beéri, és ennek megfelelően szén-dioxid-kibocsátása is csak 116 g/km – ami a legjobb értékkategóriájában.
Abszolút újdonságként érkezik, a 2010-es év nemzetközi kishaszonjármű díját bezsebelve, a Nissan NV200. 4,4 méteres hosszával, 1,86 méteres magasságával még nem, de több mint 2 méteres raktérméretével már kiemelkedően teljesít a jövevény. Másfél literes Renault dízelmotorja takarékos és kellően erős ahhoz, hogy ügyes raktérkonstrukciója okán akár két Euro-raklapot is sikerrel cipeljen. Hab a tortán, hogy nemsokára villamos hajtású változatban is elérhető lesz. Az év végén érkező világmodell remélhetőleg nemcsak kompakt külső, ugyanakkor óriási belső terével, hanem árával is vonzza majd a mestereket.

Megújult bestseller

A VW Transporter, mely múltjával, motorés felépítménykínálatával első kategóriájában, kisebb ráncfelvarráson esett át. A szeptemberben bemutatott T5 sorozat arca, azaz az orr és hűtőrács kialakítása változott, most már illeszkedik a legújabb Golf-generáció stílusához. A beltéren is módosítottak, személyautósabb lett, és immáron szinte minden extra elérhető a dobozoshoz: DSG automata váltó, menetstabilizátor,  sávváltássegítő elektronika, gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer, és egyes személyszállító változatokhoz digitális klíma, érintőképernyős multimédiaegység. Ami a motorokat illeti, bevezették az új, közös nyomócsöves ún. CR TDI családot, mely akár 180 lóerős változatban is rendelhető – mégis csak kétezer köbcentis, visszafogott fogyasztású. Természetesen a méretek nem változtak, a palettán megtalálható
a dobozos változat akár több mint 9,3 köbméteres rakodható térfogattal és 1400 kg-os terhelhetőséggel, valamint alvázas és platós felépítmény nagyobb térfogatú szállítmányoknak.

Újak, praktikusak, olcsók

Amióta a Dacia a francia Renault kezébe került, kimondottan jó ár-érték arányú, megbízható járműveket gyárt. 2009-ig kellett várnunk a haszonjármű-paletta megjelenésére, de megérte. Kapható a Logan Pick-up, nyitott platós és a Van, zárt, kombi felépítményű változata. Műszaki alapjait a járműveknek a Logan kombi, azaz MCV néven futó 7 személyes személyautó adja, ennek megfelelően kellő motorizáltsággal és „fapados” felszereltséggel. A vagány platós kétszemélyes egyhatos benzines (90 lóerő) és ezerötös közös nyomócsöves dízellel (68 és 86 lóerő) kapható. A kis lemezeléssel kombiból lett Vant pedig a fentieken kívül 1,4 literes 75 lóerős erőforrással is kérhető. Ami a méreteket illeti, nincs szégyenkeznivalója a román teherhordóknak. A Pick-up 800 kg-os teherbírása első kategóriájában, a rakodófelület pedig a kerékdobok között 1024x1807 mm. A rakodónyílás 1,2 m széles, és kapunk egy lehajtható hátfalat, mely 300 kg-mal terhelhető, ami hosszú, túllógó tárgyak szállítására is alkalmassá teszi a járgányt. Az ülések mögött is találunk egy közel 300 literes teret, amely ideális kéziszerszámok, kisebb volumenű anyagok, szerelvények, kötőelemek számára.
A Van zárt belterét a kombitól örökölt hátsó, oldalra nyíló ajtókon át közelíthetjük meg, a hátsó kétszárnyas, aszimmetrikus bejutási lehetőségen kívül. A majdnem 2 méteres raktérhossz hosszú tárgyaknak és átlagos méretű készbútoroknak is elég helyet biztosít. Két és fél köbméteres térfogatba összesen 800 kilogrammot pakolhatunk. A beltér mindkét modellben puritán, de funkcionális, és az alapvető kényelmi felszerelések megtalálhatók benne – opcionálisan manuális klímaberendezés is. Ami jó hír, hogy az ABS és a dupla légzsák az alig másfél milliós nettó alapárban már benne van. Az autókat átjárja a praktikum szelleme, hiszen számos rögzítőfüllel, bordázott, kevéssé sérülékeny borítással ellátott mindkét puttony.
Áttekintettük a minőségi német gyártmányoktól, a japán igáslovakon át, a francia–román kooprodukcióban készülő kishaszonjárművekig a 2009-es kínálatot. Kijelenthetjük, hogy az asztalosmesterek válogathatnak pénztárcájuk és használati érték szerint a bő szortimentből.



Nagy Viktor

 

Platóra fel

Egyszer Amerikában a farmereknek alkottak egy járműkategóriát. Ez arról volt ismeretes, hogy a két-három személyes kabin mögött egy jókora rakodható platót alakítottak ki. A teherautóktól örökölt alváz és robusztusság jól jött már akkor is vontatáskor, nehéz rakomány szállításakor. Aztán a pick-upokat a nagy terhelhetőség elérése miatt egyre fejlettebb futóműelemekkel látták el és sok esetben az összkerékhajtás is opciós listára került. Manapság ezek a kisteherautók részben a hobbi terepjáró, szabadidő-autó szerepét is átveszik – a városi cirkáló státuszról nem is beszélve. Amit tudnunk kell a pick-upokról. Az alapverziókat kivéve általában összkerék-meghajtásúak, néhány esetben hagyományos mechanikus terepáttétellel, amúgy elektronikusan vezérelt differenciálzárakkal. A motor erőteljes 2,5–3,0 literes 4 hengeres dízelek 120–190 lóerős teljesítménytartományban és 400 Nm körüli forgatónyomatékkal. A futómű strapabíró, elöl MacPherson gólyalábas, míg hátul merev hidas, laprugós kivitelű. Ilyen paraméterekkel nem gond 2,5 tonnát vontatni. A beltérben szerencsére elérte már ezt a kategóriát is a komfort, így minden fűvel-fával felszerelhetjük. A kabin kialakítása lehet szimpla, amikor 2 vagy 3 személyes,
és a raktér 2,3–2,5 m hosszú. Az extra kabin azt jelenti, hogy 2 szükségülés, esetleg pad van az első „székek” mögött, ahova ugyan be kell mászni, de szükségmegoldásnak jó. Néhány modellnél hátrafelé nyíló kis ajtót építenek be, megkönnyítve a hátraszállást. A dupla kabinos megoldás pedig 4 teljes értékű oldalajtót és 5 szállítható főt jelent.

 


Tetszett a cikk?