Milyen teherautót vegyek?
Olyan típusokat vizsgálgassunk, melyek megfelelő választ adnak munkáink kérdéseire
Ma már annyiféle kis- és nagyteherautóból lehet választani, ráadásul olyan felszereltséggel, hogy időbe telik az összes lehetőséget értelmezni és öszszehasonlítani. Az ősi szempont az ár mellett egyre hangsúlyosabb feltétel lett, hogy a gépjármű megfeleljen a szakember igényeinek. Mert lehet választani az olcsóbbak közül, de ha a munkalap vagy a kollégák nem férnek be, az hosszú évekre megnehezíti a vállalkozás életét.
Elsőként tehát azt a szempontot kell figyelembe vennünk, hogy mire is akarjuk használni az autót. Egyesek a strapabírásra figyelnek, mások a megbízhatónak vélt márkát keresik, és már ebben a szegmensben is megjelentek a luxuskiegészítők. Fontos, hogy vásárlás előtt elemezzük a kívánságainkat és az igényeinket. Döntsük el, hogy a munkánkhoz mi passzol leginkább.
Kishaszonjárműveket főleg egyéni vállalkozók, kkv-k vásárolnak, de a nagyvállalatok és az állam is jelentős szereplői ennek a piacnak. Utóbbiak leginkább flottában vásárolják és üzemeltetik ezeket, azaz legtöbbször az operatív lízinget választva, a futamidő végén nem kerül hozzájuk a jármű, hanem havidíjat fizetnek, és mindenféle szolgáltatást megkapnak. Kisebb cégeknek megérheti akár egy-két járművet is bérelni. A lízingcégek olcsón jutnak egy-egy haszonjárműhöz, amelyet így kedvezőbb áron adnak tovább bérleti konstrukciókban. Ezekhez számos szolgáltatás is jár: a szokásos szerviz mellett téli-nyári gumi cserét és asszisztenciát is kaphatnak az ügyfelek. A kkv-knál komoly előny, hogy nem áll a cég pénze a járműben, és az sem elhanyagolható, hogy a finanszírozás a nettó ár és a futamidő végi maradványérték különbözetét teszi ki.
Ha van kedvenc vagy jól bevált márkánk, érdemes annak a kereskedésnek az ajtaját kinyitni elsőként. Aztán olyan típusokat vizsgálgassunk, melyek megfelelő választ adnak munkáink kérdéseire. Valaki csak furikázna vele viszonylag kis térségben és talán csak néhány fontosabb szerszámot dobna be hátra. Neki elég lehet egy fürge pickup is. De aki 3–4 szakembert szállít a helyszínekre rendszeresen, ott már a férőhely, illetve a kényelem is fontos szempont.
Vagyis a kétszemélyes teherautót kizárhatja. A nagyobb munkalapokat egyben mozgató vállalkozó itt viszont már feszeng, mert a duplakabinos jármű raktere annyival kisebb szokott lenni. A kisteherautóknál rendelkezésre állnak olyan kabinválasztások, amelyek a megadott utasszám kényelmes szállításához szükségesek. Van a standard kabin, ami két ülést foglal magában, és plusz az ülések mögött egy kis tárolóterületet.
Van az úgynevezett hosszabb „cab” kabin, ahol van egy második üléssor, azonban ennek az a hátránya, hogy úgy érezhetjük, az előttünk ülőnek a hátán ülünk, és nem is kényelmesen. A harmadik típus a duplafülkés megoldás, itt már a jól megszokott 2 soros ülések vannak, minden oldalról ajtóval. Ezt a megoldást akkor a legészszerűbb választani, ha az autónkat minden téren használjuk, esetleg családosok vagyunk, mivel ebben a változatban egy 4 fős család kényelmesen tud bárhova utazni.
A lényeg, hogy a gyártóknak minden igényre van megoldásuk. Ha eldöntöttük, hogy milyen verziót szeretnénk és van néhány elképzelésünk a motorteljesítményről vagy a többi felszereltségről, akkor a kereskedő gyorsabban „összerakja” a kívánt konstrukciót. Aki viszont nincs képben a kategóriákat illetően, annak íme egy kis segítség: A 3,5 tonna össztömegig terjedő haszongépjárműveket kishaszongépjárműveknek szokás hívni.
Ha a vevő tudja, hogy mit és hogyan akar szállítani, egyáltalán mire akarja használni a felépítményt, akkor a kivitelező ennek megfelelve gyártja azt
Ahogy nagyobb testvéreiknek is, ezeknek is a felhasználási célja a személy- és árumozgatás. A pickupok nyitott rakterű kis áruszállító gépjárművek, melyeknek össztömege 2 tonnáig terjed. A pickupok közül néhány típus: Toyota Hilux, Ford Ranger, Nissan Navara, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max. A kis áruszállító járművek közül a pickupokon kívül népszerűek a zárt rakterű, személyautó alapú kisáruszállítók. Ide tartozik a legjobbak közül a Volkswagen Caddy, a Citroën Berlingo, a Ford Transit Connect, a Peugeot Partner és a Fiat Doblo Cargo. A személyszállító munkaautók áru helyett embereket továbbítanak A-ból B-be, ahogy ez a nevükből is kiderül. Ezek a kisbuszok gyakran hat-, illetve kilencszemélyesek.
A ponyvás felépítmény egyik nagy előnye, hogy oldalról is pakolható
Ezek közül a favoritok a Fiat Ducato, az Opel Vivaro Tour és a Volkswagen Transporter. A kisteherautó olyan teherautó, aminek össztömege maximum 3,5 tonna lehet. Ezek a kishaszonjárművek kiválóan alkalmasak áruszállításra. Gyakori, hogy személyszállító tgk. vagy kisáruszállító társaiktól csak egy alnév különbözteti meg a két típust egymástól (például a Ford Transit mindhárom verziója megtalálható a használtautó-piacon, különböző alnévvel).
Kisteherautók közül kapós például a Peugeot Boxer, az említett Ford Transit és a Citroën Jumper.A kicsi és a kompakt teherautók jellemzően négyhengeres, illetve hathengeres motorral vannak felszerelve, azonban a nagyobb teljesítmény eléréséhez sok helyen választhatunk kiegészítő motorváltozatokat is. A legtöbb teherautók a mai piacon már kaphatóak kézi vagy akár automata sebességváltóval is, és kiválaszthatjuk, hogy két- vagy összkerék meghajtású konfigurációt szeretnénk.
Az alapfelszereltségbe beletartozik még a kipörgésgátló és a lejtmenet-stabilizátor is, amelyek könnyebbé teszik a nehezebb terepen való közlekedést. Aki az ár, a felszereltség és az egyéb rendelhető extrák figyelembevétele mellett a lehető leghosszabb teherautót keresi, annak sem kell lemondania a beruházásról. Több vállalkozás is foglalkozik ugyanis a felépítmények önálló gyártásával. Így a vevőnek elegendő az alvázat megvennie, majd begurulnia vele egy ilyen csapathoz.
Ilyen vállalkozás a bajai GP Autó Kft. is, amely Pahor Járműfelépítmények néven kínálja felépítménytermékeit. A cég 1994-ben alakult bt.-ként, 1998 óta már kft.-ként működik. Kezdetben 2 fővel dolgoztak, műanyaghegesztés és autóhűtő-javítás volt a fő profiljuk. Néhány évvel később kezdtek el kishaszonjárművek raktérburkolásával, hőszigetelésével foglalkozni. Innen már egyenes út vezetett a felépítmények javításáig, és utána a felépítménygyártásig.
Általános tendencia, hogy szinte minden szolgáltatás esetében először javítással kezdenek, és amikor már elég tapasztalatuk van az adott „témakörben”, akkor kezdik el a termékgyártást. Tehát mások hibáiból is tanulnak. Pahor Zsolt ügyvezető elmondta: szolgáltatási körük egyre szélesebb. Raktérburkolás, -hűtés, -fűtés, -szellőztetés, felépítménygyártás, platók, dobozok, billencsek készítése, és mindezek javítása, karbantartása is beletartozik a tevékenységükbe.
A leggyakrabban felépítmény- és raktérhűtő-javítással kapcsolatban keresik őket, de sok megkeresés érkezik platók, dobozok, speciális felépítmények (autószállító, élőállat-szállító, darus) gyártására is, főleg így, év vége felé. Az ügyvezető szerint a válság elmúltával érezhető egy emelkedő tendencia a megrendelések számában, megtorpanásokkal ugyan, de ez a lendület azóta is kitart. Hozzátette: az átlagos átfutási idő új felépítmények esetében általában 4–6 hét.
Variációk az okos helykihasználásra. Szerszámokat és kisebb bútorokat szállítóknak ideális megoldás
Aki új haszonjárművet akar vásárolni, annak tudnia kell, hogy az összeépítést engedélyeztetni is szükséges, hiába készülne el a felépítmény ideális esetben 1 hét alatt, ha a vizsgáztatáshoz szükséges engedélyekre várni kell. – Az általunk gyártott termékekre, munkára általában 2 év garanciát vállalunk, a beépített eszközökre, készülékekre a gyártó által biztosított 1 évet.
Tudom, hogy haza beszélek, de mégis azt kell mondanom, hogy megéri külön gyártatni a felépítményt. A gyári felépítmények adott méretekben és kivitelben készülnek, az általános vásárlói igények szerint. Egy ideális világban biztosan megfelelnének minden felhasználónak. Nem ilyen világban élünk. Véleményem szerint az autógyártók a súly- és ároptimalizálás oltárán sokszor feláldozzák a műszaki tartalmat.
Kevesebb alátámasztással vagy vékonyabb platólemezzel készülnek a gyári platók, amik a hétköznapi felhasználás során gyorsabb elhasználódáshoz vezetnek. A plató sarokpontjainak kialakításánál például eleve nem gondolnak a ponyvavázak fogadására. Dobozos, hűtős, billenő felépítmények pedig általában nem szerepelnek a kínálatukban.
Minden vásárlónak mások az igényei: tudja, hogy mit és hogyan akar szállítani, egyáltalán mire akarja használni a járművet és a felépítményt, mi tudjuk, hogy milyen felépítményre van ehhez szüksége. –Másfajta felépítményt javaslunk egy asztalosnak, egy villanyszerelő brigádnak, esetleg egy építőipari cégnek. Ezért, és a„személyre szabott” kialakítás miatt érdemes az utólag gyártott felépítményeket is számításba venni a választáskor.
Lehet, hogy a kezdeti bekerülési költségük drágább ugyan a gyári, esetleg éppen akciós felépítményekkel szemben, de ez az árelőny a felhasználás során elfogy. Pahor Zsolt szerint a megrendelők részéről érkező extra igényektől sem ijednek meg, ha a jármű műszaki lehetőségei és az előírások megengedik, ők partnerek a megvalósításban. Általános kérés, hogy hosszabb, szélesebb, magasabb felépítményt szeretnének, mint ami lehetséges.
–Ha időben, még az alváz megvásárlása előtt kerülünk az ügyféllel kapcsolatba, akkor még lehetőség van olyan műszaki paraméterekkel rendelkező jármű megvásárlására, amin megvalósítható az elképzelés. Ezért azt tanácsolom minden leendő vásárlónak, hogy előbb a felépítménygyártóval konzultáljon, és csak utána rendelje meg az autót.
Egy haszonjárművet általában minimum 5 évig használnak, a jól megtervezett és kivitelezett felépítmény a megfelelő autóval kompromisszumok nélkül végzi a dolgát, hozza a hasznot, hiszen ez a dolga – tette hozzá az ügyvezető.
Kapcsolódó dokumentum:
anyagmozgatast-a-megfelelo-eszkoezzel-milyen-teherautot-vegyek
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Élőben még szebb
REHAU szín tanácsadó, bútorlap választó és ingyenes mintarendelő oldal.
Aki a fánál is keményebb
Tóth Lóránt fafaragó népi iparművész beszél munkáiról.
Rendhagyó, különös és titokzatos
Szőcs Miklós TUI Kossuth-, Munkácsy- és Prima Primissima-díjas szobrászművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, beszél munkájáról.