Teher a szállítás?

Az autógyártók zavarba ejtő választékkal nyomulnak a haszongépjárművek terén is, így körülnéztünk: milyen a legújabb  kínálat ezen a téren.

0–24 órás munkatárs a hét minden napjára, ráadásul nagyon olcsó órabérért – ilyen és ehhez hasonló reklámszöveggel hirdette az egyik ismert autómárka az egyik haszongépjárművét. Valóban: ha valaki az alapanyag-beszerzésen kívül hozzáadott értékű faipari szolgáltatást is szeretne nyújtani, annak a termékgyártás mellé érdemes bevállalnia a szakszerű teherszállítást is. És itt most mindkét szón hangsúly van: szakszerű is legyen (tehát a rakomány legyen mentes a szállítási sérülésektől, a rakfelületen túli meg nem engedett kilógásoktól), és a rakomány a jármű terhelési képességeihez is illeszkedjen.

ÖSSZEHASONLÍTÁSI  SZEMPONTOK

Az autógyártók jól tudják, hogy mitől döglik a légy: nemcsak széles raktérmérettel rendelkező, de még az aktuális divathoz is illeszkedő gépkocsikínálattal állnak elő – évről évre. Igaz az is, hogy a vevők hosszú években mérik a haszongépjárművek futási idejét, lévén, hogy egy ilyen vásárlás komoly beruházásnak számít. E két résztvevő kínálati-keresleti „kötélhúzásában” szerkesztőségünk most is a vevők, önök mellé áll: világos kimutatásokkal, adatokkal szeretnénk ellátni olvasóinkat a magyarországi haszongépjármű-kínálat terén, hiszen egyetlen márka mellett sem szeretnénk elköteleződni.


Kis furgon nagy mozgástérrel

A választott típusokat a népszerűségi adatok alapján válogattuk, számukat hat darabra korlátoztuk a terjedelmi okok miatt, így tehát nem fedik le a teljes kínálatot.

ZÁRT KISÁRUSZÁLLÍTÓK

Személyautó-méret, jó esetben két (EUR) raklapnyi raktérrel – röviden így lehet jellemezni ezt a járműtípust. Az autópiacon kétféle méretű kisáruszállító is fellelhető, mi most a nagyobb paraméterekkel rendelkező változatokat tárgyaljuk. A kishaszonjárműveknek is nevezett áruszállítók ismérvei:

  • 2, esetleg 3 ülés (ezek részben raktérré is alakíthatók);
  • általában kétféle hosszméret (1700–2200 mm hosszú raktérrel);
  • egy-, jó esetben kétféle magasságváltozat (1000–1300 mm belső magassággal);
  • 3–4 m3 raktérrel a térelválasztó után;
  • egy jobb oldali, esetleg mindkét oldali tolóajtó, valamint egy felnyíló vagy két, oldalra nyíló hátsó ajtó.

Ez a típus kis méretű alapanyagok beszerzéséhez, ügyintézéshez, szerelésekhez helyszíni kiszállásra, kisebb bútorok, bútorkiegészítők kiszállítására alkalmas leginkább. A különböző típusok részletes összehasonlítását az I. táblázat mutatja.


Egy kis furgon rakodhatósága némi túlzással

ZÁRT ÁRUSZÁLLÍTÓK I.:  KÖZEPES FURGONOK

Jelentősen nagyobb raktér, személyautókra jellemző kényelmi elemek, ugyanakkor nemcsak a hosszabb utakra, hanem a városi közlekedésben is nagyon jól helytálló képességek jellemzik ezt a kategóriájú járműtípust. Ügyesek, fordulékonyak, és amíg 4–9 m3 raktér áll rendelkezésre, fogyasztásuk szinte megegyezik a személyautókéval. Összegezve: egy kicsit személyautó, egy kicsit haszongépjármű. Mivel mind a kisebb, mind pedig a nagyobb „kategóriatestvért” tárgyaljuk, ezért most – főként terjedelmi okok miatt – ezeket a közepes méretű furgonokat nem vesszük górcső alá.

ZÁRT, NAGY MÉRETŰ  ÁRUSZÁLLÍTÓK

A legnagyobb, zárt dobozos kivitelű járművek a 3,5 tonna össztömegű, még „B” kat. jogosítvánnyal vezethető besorolásban. Egyes gyártók 4, vagy akár 5,5 tonnás össztömegű, megerősített karoszszériás változatokat is kínálnak. Természetesen ezek a járművek már csak „C” kat. jogosítvánnyal vezethetők. Arra van lehetőség, hogy egy ilyen, nagyobb teherbírású járművet visszaminősítsenek a „B” kategóriába, de ennek igazából stabilitásbeli, kényelmi jelentősége van csak (pl. dupla rugós hátsó felfüggesztés, légrugós vezetőülés, kényelmi extrák megléte stb.), hiszen a már viszszaminősített jármű össztömege hivatalosan nem lehet nagyobb 3,5 tonnánál.


Zárt nagy furgonnal munka közben

Ami az ülések számát illeti: a három ülés elöl alaptartozék, és szinte minden gyártónak van kombi, 6–7 főre tervezett változata is, ám a fentebb már tárgyalt vámtarifa-rendelet miatt ezeket a járműveket sem tárgyaljuk. 

Jellemzők:

  • akár 7 EUR raklapnyi felület,  9–17 m3 raktér;
  • legalább háromféle hossz- és magasságváltozat;
  • legalább 3, általában 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű teherbírás, amihez a megerősített karosszériájú változatoknál vonóhoroggal akár 6,5 tonna legnagyobb gördülő össztömeget is el lehet érni (igaz, ehhez már külön kategóriás jogosítvány szükséges).

Ide vonatkozó részletes összehasonlítást a II. táblázat tartalmaz.

PLATÓS/ALVÁZAS KIVITEL

Ez a típus nyújthatja a legnagyobb szabadságot, ha méretes raktérre van szükségünk. Bár a gyári plató választék eleve három-négy hosszméretet kínál a különböző tengelytávolságú járművekre, zömében a szélességi méretekkel gond van: nem férnek be a szabványosnak tekinthető 207 cm-es táblaméretű bútorlapok. Mivel egy egész iparág fejlődött ki az egyedi méretigényű felépítmények gyártására, ilyen esetekben csak az autógyár által kínált kabinos alvázat kell berendelni, a saját igényű felépít- ményünk elkészítésére egy sor felépítménygyártó kínálkozik. (Lásd erről szóló cikkünket!)


Mindenből egy kicsit: közepes furgon dupla kabinnal, ponyvás platóval

hirdetés

Jellemzők:

  • az elérhető legnagyobb platóméretek (gyári és/vagy egyedi felépítmény esetén): 4500–5000 mm közötti hasznos hosszúság, 2300–2400 mm hasznos szélesség és magasság;
  • dupla kabinnal akár 7 fő szállítására is alkalmasak;
  • a nagyobb teherbírás érdekében itt is kínálkoznak gyári opciók: megerősített alváz, dupla kerekes hátsó futómű, erősített hátsó felfüggesztés, izmosabb motorok, hátsó vagy összkerekes meghajtás változatok stb., és természetesen vonóhorog.

Mindezek részleteiről lásd a III. táblázatot! Az adatok tájékoztató jellegűek, azokban lehetnek gyári frissítések. Aktuális esetben a szóban forgó márkakereskedésnél egyeztetés szükséges.


Egyedi felépítményes jármű

HASZON- VAGY  SZEMÉLYGÉPJÁRMŰ?

Nem kevés értetlenséget, mi több, indulatot váltott ki az a rendelet, amely szerint az áfáról szóló törvény alkalmazásában a gépjárművek áruosztályozásához a Kereskedelmi Vámtarifa 2002. július 31. napján hatályos besorolási rendjét kell alkalmazni. Magyarán: a zárt karoszszériás kivitelű, ún. furgon típusú 
járműveknél a haszongépjárműnek minősített  kategóriában legfeljebb három személy szállítható. (Vámtarifaszáma: 87.04.)

Amennyiben az ilyen zárt furgonban (tehát egy légtérben) háromnál több személy számára van gyárilag vagy utólagosan kialakított üléshely (pl. a kombi furgonok esetében), akkor az a jármű azonnal személygépjárműnek minősül, így áfa-visszaigénylésre nem jogosult, vételára költségként nem számolható el, valamint cég- autóadó megfizetésére kötelezett. (Vámtarifaszáma: 87.03.) Kivételt azok a járművek képeznek (és így haszongépjárműnek számítanak), ahol olyan külön kabin van a személyek szállítására, ami fizikailag elkülönül az áruszállítás területétől.

Ilyen a dupla kabinos platós jármű és a pick-up. Megjegyzés: leszámítva azokat az ügyeskedőket, akik a luxuskategóriás terepjáróikat is haszongépjárműnek szeretnék feltüntetni, a nagy többség még mindig általában munkavégzésre, tehát értékteremtő tevékenységre használhatná a hat- vagy hétszemélyes, hátul oldallemez borítású, dupla üléssoros, térelválasztós, rakteres furgonokat. Ha pedig valaki a szabadidejében a családját vagy a barátait szállítja vele, akkor ez ugyan kinek fáj?

S bár kombi, tehát két üléssoros, nyilvánvalóan haszongépjárműnek gyártott autókat jelenleg is kapni Magyarországon, az mégis személygépjárműnek minősül, tehát sem az áfa adóját nem lehet visszaigényelni, sem a költségeit nem lehet elszámolni… Mi a megoldás? Az egyik lehetséges változat az áfateher zömének viszszaigénylésére és a költségek leírására egy nyílt végű licencszerződés megkötése a márkakereskedővel. Aki ilyenben érdekelt, értekezzen a könyvelőjével is!

A másik megoldás lehet a dupla kabinos alvázas jármű, amire utólag egy hátsó és oldalsó ajtókkal ellátott zárt felépítményt helyeznek. A karosszéria színével megegyező festéssel ez a felépítmény megszólalásig hasonlít egy dupla üléses kombi furgonra, de mint tudjuk, nem az!

MŰSZAKI FINOMSÁGOK

Nem bocsátkoznék a haszongépjárművek legújabb műszaki újdonságpalettájának teljes felsorolására, nem is ez a cikk témája. Azokat a fejlesztéseket viszont áttekintjük, amelyek a biztonságosabb áruszállításban, egyáltalán, a járművel való zökkenőmentesebb közlekedésben segítenek. Intelligens menetstabilizáló rendszer. A nagy kiterjedésű méretekkel rendelkező áruszállítók az aszfaltot elhagyva sokszor önmagukat is képesek elhagyni: gyakran megesik, hogy laza, vizes talajon, üres állapotban kipörög a kerék, elindulni sem nagyon tudnak.

A kipörgésgátlóval (ASR) már korábban is találkozhattunk: ez a hajtott kerekek kipörgését figyeli, és ilyen esetekben a motor fordulatszámát, valamint a fék működését szabályozva állítja vissza a tapadást. Az intelligens menetstabilizáló rendszer ennek egy továbbfejlesztett változata. A tapadás szempontjából nehéz terepen (földes-sáros úton, homokos talajon, hóban), vagy csúszós úton a rendszer a kipörgésgátlótól átveszi a szerepet és a jobban tapadó kerékhez továbbítja a hajtást. A menetstabilizálót az adott útviszonyhoz a műszerfalon elhelyezett gombokat használva lehet aktiválni.

A rendszer további előnyei az emelkedőn és a lejtőn való közlekedés segítése (30 km/h sebességig). Emelkedőn elindulva megakadályozza a jármű visszagurulását – egy, a terhelést (sőt, annak eloszlását) is figyelembe vevő fékerő- szabályozásnak köszönhetően. Lejtmenetben pedig, különösen laza talajon segíti az egyenletes sebesség megtartását – anélkül, hogy a gáz- vagy a fékpedált használni kellene.

Parkolási rendszerek. A parkolóradarok a közlekedési útba bekerülő akadályokra hangjelzéssel hívják fel a figyelmet. A tolatókamerák már a valós idejű képet is mutatják a látóterünkből kieső területekről, és azt határértékeket jelző segédvonalakkal, hangjelzésekkel látják el – a műszerfalba beépített kijelzőn, vagy éppen a visszapillantó tükörben megjelenítve. Vannak olyan parkolóasszisztensek is, amelyek a párhuzamos vagy a merőleges parkolóhelyekre történő többlépéses beparkolást is megoldják.

Hátramenetbe kapcsoláskor a rendszer segítségével a jármű automatikusan kormányoz, csak a gázpedált és a féket kell kezelnie a vezetőnek. Sőt, a rendszer az utánfutóval ellátott szerelvényekre is kiterjeszthető! Sebességváltó-kínálatok. A legújabb fejlesztésű sebességváltók 7, akár 8 fokozatot is kínálnak, de még ennél is szembetűnőbb az automata vagy félautomata váltók megoldásainak kínálata. Ha utánanézünk a témának, tengernyi leírás található.

Én is megtettem: az autonavigator.hu oldalán lévő információkból álljon itt egy kis áttekintés! Különbség van az automata és az automatizált váltók között. Előbbihez tartoznak a klasszikusnak számító, ún. hidrodinamikus nyomatékváltók. A legnagyobb nyomaték ezekkel vihető át, valamint kiemelkedő hatásfok, lágy, észrevétlen, mégis gyors üzem jellemzi őket, és alig van, vagy egyáltalán nincs fogyasztásnövekedés. Ezen, ún. szekvenciális kapcsolási mód mellett lehetőség van a kézi kapcsolásra is – előválasztó karral vagy akár a kormány mögül.

A másik automata megoldás a fokozatmentes váltó. A CTV-nek is nevezett típus ismérvei a  remek hatásfok, rántás nélküli folyamatos erőátvitel – persze a vezető ebbe mindig belenyúlhat. A kényelmes vezetést kedvelőknek ajánlott. Végül vannak az automatizált (robotizált) váltók. Hatásfokuk a manuális váltókéval egyező, felfelé gyorsak, fogyasztástöbblet nincs, és kis tanulással, gázelemeléssel a rántás is kiküszöbölhető.

A kettős tengelykapcsolós (dupla kuplungos) változatot (DSG, DCT neveken ismert) hívják még S-tronicnak, EDC-nek, Selectshiftnek is. Összességében elmondható, hogy a korszerű automata váltóval szerelt autók általában szerényebb fogyasztásúak, mint a kézi váltósok, fürgébbek, és jobban reagálnak a változó tömegű rakománnyal való közlekedés során is. Emellett ezek feláras tételek egy autó vásárlásánál, szerkezetük bonyolultabb, így a meghibásodás lehetősége is ennek megfelelően nőhet.

Bár az is igaz, hogy manapság az autókat (a haszon- és személygépjárműveket egyaránt) összességében bonyolult vezérlésekkel látják el, így a szervizigényük is megnőtt. 


Kapcsolódó dokumentum:


teher-a-szallitas


Tetszett a cikk?

hirdetés


hirdetés