Új fejlesztőeszközök – a hallgatók tervezési feladatának eredménye
Idén ismét bővülhetett egy soproni intézmény játék- és eszközparkja a Nyugat-magyarországi Egyetem Simonyi Károly Karának ipari termék- és formatervező mérnökhallgatói jóvoltából. Ahogy előző évben is, a kicsik gyermek-nap alkalmából vehették birtokukba új játékaikat.
A soproni ipari termék- és forma-tervező mérnöki képzés a kezdetektől fogva a gyakorlat oldalról közelíti a szakmát. A hallgatók tanulmányaik során számos projektben vesznek részt, melyekben partnerek az ipar szereplői, társintézmények, civil szervezetek. A kreatív alapokon nyugvó képzést biztosító kar, a Simonyi Károly Műszaki, Faanyagtudományi és Művészeti Kar, folyamatosan új lehetőségeket keres hallgatóinak valós körülmények közötti képzésére. A bemutatott projekt is ezen sorba illeszkedik.
Idén a partnerintézmény a soproni Szent Orsolya Római Katolikus Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium volt. A másodéves hallgatók játék- és fejlesz-tőeszközök tervezését és készítését kapták feladatul. Elvárás volt, hogy az eszközök műszaki helyzetet mutassanak be (egyensúly, állíthatóság, vezetőképesség stb.), ezzel is okítva a kicsiket.
A játékok fából, s egyéb, gyermekbarát nyersanyagok felhasználásával készültek. A hallgatók arra törekedtek, hogy minél több újrahasznosított faanyagot használ-janak, ezzel is hozzájárulva a környezet megóvásához, s a gyerekek ilyen jellegű szemléletformálásához.
Az alábbiakban az elkészült eszközökből mutatunk be néhányat: Emeletes golyó lejtő (tervezte és készí-tette: Nagy Barnabás)
A játék egy öt emeletből álló rendszer, ahol a legfelső szintről az alsóra kell eljuttatni a golyót oly módon, hogy az egyes szinteken végigvezetjük a kijelölt pályán, s a pálya végére érve lepottyantjuk azt. A szinteket a legfelül elhelyezett billenő karok segítségével lehet dönteni, ezáltal terelgetni a golyót. A játék elsősorban a gyermekek finommotorikás képességét fejleszti, több játékos esetén pedig a csapatmunkát is.
Kertecske memóriajáték (tervezte és készítette: Horváth Réka)
Ez a csoportos foglalkozást biztosító eszköz a „játszva tanítás” alapelveit követi. A gyermekek először a „kertecskében” található gombák szárainak hosszát, s azok helyét memorizálják, s kártyahúzás segítségével meghatározott sorrendben megpróbálják felidézni azokat. A játék a gyermekek memóriájának fejlesztését szolgálja.
Egyensúly a hajón (tervezte és készí-tette: Bátai Stefánia)
A hullámzó tengeren billegő hajót imitáló eszköz a gyermekek egyensúlyérzékét fejlesztő, az egyensúly feltételeinek megteremtését szolgáló játék. Különböző, kisebbnagyobb súlyok felhelyezésével állíthatjuk egyenesbe a hajótestet. Az eszköz a finommotorikát és a problémamegoldást fejleszti.
A projekt lezárását követően összegzésként elmondhatjuk, hogy a hallgatók konkrét feladattal, valós környezetben megmérettetve szélesítették látókörüket, s hasznos tapasztalatokat szereztek. Valós feladatot kaptak, így kamatoztatva a tanulmányaik alatt megszerzett szakmai, mérnöki ismereteiket. A félév zárása, a hallgatói munkák a várt eredményt hozták, így biztosak lehetünk abban, hogy a projektnek lesz folytatása.
Horváth Péter György
Kapcsolódó dokumentum:
asztalos-junius-70-72
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Élőben még szebb
REHAU szín tanácsadó, bútorlap választó és ingyenes mintarendelő oldal.
Aki a fánál is keményebb
Tóth Lóránt fafaragó népi iparművész beszél munkáiról.
Rendhagyó, különös és titokzatos
Szőcs Miklós TUI Kossuth-, Munkácsy- és Prima Primissima-díjas szobrászművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, beszél munkájáról.