A tudomány, a kutatás és a gyakorlat hasznos elegye

A közép- és felsőfokú szakmai képzés sok hasznos és szükséges információval látja el a leendő szakembereket és mérnököket. Az órák, műhelygyakorlatok, dolgozatok és vizsgák körforgása viszont sokszor fárasztó, demotiváló lehet. Az elmúlt két év során megrendezett „Motiváció” c. ERASMUS KA2 projekt éppen ezt a célt tűzte ki maga elé: a középiskolás diákok és egyetemisták motiválása, bátorítása, hogy tanulmányaikat minél magasabb szinten folytassák.

2015 január végén, egy vasárnapi hajnalon a NyME Simonyi Károly Kar négy izgatott hallgatója várakozott a gép indulására a Ferihegyi Repülőtéren. Úti céljuk a finnországi Lahti városa volt, ahol a „Motiváció” projekt első workshopján vettek részt. Rajtuk kívül a Zólyomi Műszaki Egyetemről és két szlovák szakközépiskolából csatlakoztak diákok a lahti-i főiskola hallgatóihoz, valamint egy helyi szakközépiskola diákjaihoz.

Az Európai Unió által támogatott projektben a részt vevő finn, szlovák és magyar diákok és hallgatók inspiráló, mozgalmas workshopokon ismerkedhettek meg egy új termék fejlesztésének, vizsgálatának, valamint piaci bevezetésének lépéseivel – természetesen nem csupán szemlélőként, hanem aktív résztvevőként.

A projekt, melynek célja a tudás speciális keretek között történő elsajátítása, a hallgatók és diákok motiválása volt, egy termékfejlesztési projekt köré szerveződött. A ‘3D Hotforming’ nevű eljárással készülő, formára préselt faanyag elsődleges felhasználási területe a kültéri burkolatok. Az első workshopon a résztvevők három nemzetközi csapatba szerveződve végezték három különböző faanyag – luc-, erdeifenyő, illetve vörösfenyő – kezelését. A formára préselés mellett az egyes anyagok különböző felületkezelő szeres bevonatot is kaptak. A Zólyomban, illetve Sopronban megrendezett második és harmadik workshop az első alkalommal előkészített anyagok fizikai, illetve mechanikai vizsgálatáról szólt, míg a negyedik workshop keretében, ez év áprilisában, az új termék hipotetikus piaci bevezetését és marketingjét készítették elő a résztvevők, továbbra is három nemzetközi teamben.

Az egyhetes workshopokon részt vevő hallgatók és diákok először minden alkalommal részletes ismertetést kaptak a modifikációs eljárás, illetve a rájuk váró vizsgálatok, feladatok elméleti hátteréről és gyakorlati lépéseiről, majd saját maguk végezték el a laboratóriumi munkát, illetve – a negyedik workshop esetében – az ún. „learning café” módszerrel dolgozták ki a piaci bevezetéshez szükséges különböző lépéseket. A workshop minden esetben az egyes csapatok beszámolójával zárult, akik a vetített előadás mellett részletes jegyzőkönyvet is készítettek az elvégzett munkáról. Az előadások és a laboratóriumi, illetve műhelymunka mellett egyéb szakmai programok is várták a résztvevőket. Az első workshopon az egyik legnagyobb finn faipari vállalkozás, az UPM rétegelt lemez gyárát (és az ahhoz tartozó vizsgáló laboratóriumot), valamint a Koskisen Oy nagy kapacitású, automatizált fűrészüzemét tekintették meg a résztvevők. Szlovákiában a Kronospán zólyomi forgácslapgyárát és egy történelmi faszerkezetű templomot, a magyarországi workshop alkalmával pedig a soproni IKEA gyárat és a VELUX fertődi üzemét ismerhették meg a diákok és az őket kísérő oktatók. A negyedik workshopon üzemlátogatás helyett a cégek képviselői tartottak előadást az UPM Grada, illetve a Kemppi Oy (egy élvonalbeli hegesztőberendezéseket gyártó cég) termékfejlesztési és marketingstratégiájával kapcsolatban.

A szakmai programok mellett természetesen kulturális élményekben sem volt hiány a workshopok folyamán. Egyedülálló élmény volt pl. a lahti-i Sibelius Hall (a világ legnagyobb faszerkezetű operaháza) és a városi síugró sáncok és símúzeum megtekintése vagy a zólyomi kastélyban tett látogatás. A magyar szervezők – a soproni bányászati múzeum és a tűztorony szinte kötelezőnek mondható meglátogatása mellett – fontosnak érezték a Páneurópai Piknik emlékhely bemutatását is, ami különösen a valamivel idősebb résztvevőkben pendítette meg az emlékezet húrjait. A legnagyobb élményt természetesen mégis a szaunázás, és az azt követő jeges fürdőzés jelentette a finnországi workshopok résztvevői számára – bár a soproni Taródi Vár is majdnem ugyanannyira nyűgözte le a látogatókat.

A 4 db egyhetes workshopból álló rendezvénysorozat sikerét nagyon jól mutatják a túlnyomóan pozitív visszajelzések (többek között a cikk címében található mondat), melyek dicsérték a workshopok szervezettségét, a programokat, a szakmai előadásokat és a laborgyakorlatokat is, némi konstruktív kritika megfogalmazása mellett. A magyar résztvevők egybehangzó véleménye szerint a workshopok hasznosak és érdekesek voltak, lehetőséget nyújtottak új ismeretek elsajátítására, nemzetközi kitekintésre és tapasztalatcserére. Reméljük, még sok hasonló lehetőséggel tudjuk majd segíteni hallgatóinkat, szélesíteni látókörüket és színesíteni tanulmányaikat.


Kapcsolódó dokumentum:


asztalos-augusztus-48-49


Tetszett a cikk?