Pár perc: Mayer László

Mayer László
Mayer László
a Pannon Falap-Lemez Kft. tulajdonosa

Esztergomi gimnáziumi évek után a budapesti külkereskedelmi főiskolán tanul, ahol a kereskedelmi ismeretek mellett az angol, német, orosz nyelveket is magas szinten elsajátítja. "Egy fémipari cégnél kezdtem tanulni az igazi szakmát, mármint, ami a kereskedelmet illeti, aztán hamarosan megpályáztam egy akkor éppen Magyarországra települni készülő ausztriai cég ügyvezetői státusát. Akkor nem tudtam, hogy ezzel a döntésemmel örökre a faiparhoz szerződök. Hatszor hívtak be Bécsbe elbeszélgetésre. Fogalmam se volt a szakmáról, arról meg pláne, hogy mi a fene az a Sperrholz. Hiába kerestem a nagyszótárban, nem találtam semmit, így aztán második alkalommal mondtam az ügyvezetőnek, ugyan mutassa már meg a raktárban, éppen most hány fajta Sperrholz van. Így kezdődött a kapcsolatom a rétegelt lemezzel." 1993-ban egy 16 m2-es irodában egy asztallal, egy székkel és akkor nagyon menőnek számító Panasonic faxgéppel indulnak. Hamarosan egy 400 m2-es raktár, aztán 2000-ben már biatorbágyi központ és raktárbázis van a cég mögött, amit időközben felvásárol a Finnforest. Egyedülálló módon tulajdonrésszel rendelkező ügyvezetőként építi a céget, de sajnos ez sem elég ahhoz, hogy stratégiai dolgokba is beleszólhasson. "Olyan folyamatok indultak el, aminek aztán mindnyájan láthattuk a mai következményeit. Nem akartam ehhez statisztálni. 2003-ban megalapítottam a Pannon Falap-Lemez Kft.-t. Nem egyedül, amikor eljöttem, felállt velem jó pár kiváló szakember, nélkülük ez a cég ma nem tartana itt." Otthonától és a gyermekkori nagy szerelemtől, a focitól sem szakad el. Bár ingázni kell, a mai napig Esztergomban él feleségével, 21 éves fiával és 18 éves lányával. A kitartó munkának és a cég anyagi segítségének köszönhetően stabil és rendezett körülmények között 180 gyerek edz a dorogi utánpótlásprogramban.

- Vitathatatlan sikersztori a Pannon Falap-Lemez Kft. története, mik voltak azok a sarokpontok, amiknek köszönhetően simán átvészelték a recessziós időszakot?
- Először is a kiváló humán erőforrás, mindent lehet venni, kamiont, raktárt, irodát, de megbízható munkatársakat nem. A kereskedelem bizalmi dolog, én hiszek az ügyfélnek, az ügyfél pedig nekem, mindegy, hogy eladni vagy venni szeretnék, sajnos ezt sokan másként gondolják.

- Akkor a bizalomnak is köszönhető, hogy annak idején pár millió forinttal el tudtak indulni?
- Munkám során mindig nagyon fontos volt a hitelesség, magamtól és a munkatársaimtól is ezt várom el szakmai és emberi oldalról is. Igen, valószínűleg segített, hogy megbíztak bennem az ügyfelek.

- Az építőipar, valamint az építőipari beruházások óriási mértékben estek vissza Magyarországon az elmúlt pár évben. Sikerült kompenzálniuk a piac zsugorodásából adódó veszteségeket?
- Kikerülni mi sem tudtuk a válság okozta piaccsökkenést, de azt hiszem, gyorsan és legfőképpen időben reagáltunk az új kihívásokra. A hazai piac átalakulása is kicsit a segítségünkre sietett, sőt úgy tűnik, hogy a közelmúltban Ausztriában alakított cégünk, ahol volt Baillous-kollégákkal dolgozunk újra együtt, szintén sikeresen vette az akadályokat. Emellett próbálunk Szlovákiában is komolyabb piaci szerepet vállalni, földrajzi elhelyezkedésünk és a magyarországi raktározási árak versenyképessé tesznek minket. Szóval , hogy a kérdésre is válaszoljak, igyekeztünk az exporttevékenységünket növelni, és lehetőleg minél kevésbé függeni az instabil magyar piactól. Ez volt az egyik válaszunk a recesszióra, a másik pedig a különleges igényeket a speciális zsaluzási technológiákat is kiszolgáló termékpaletta növelése. Ez főleg a külföldi cégek hazai beruházásainál jelent előnyt.

- Azt szokták mondani, sok mindenben hajthatatlan, például ár kérdésekben. Elvi kérdést csinál belőle?
- Meggyőzhető vagyok, bár valóban nem könnyű egyébként, nem az árakra tenném a hangsúlyt, hanem az üzletpolitikára. Az árbevételnek parallel kellene mozogni az eredménnyel. Akkor stabil egy cég likviditása és például megengedheti, hogy az ügyfelei 30 napra fizessenek, de facto finanszírozom a partnerem, mert megtehetem és mert megbízom benne. Aki nulla árréssel dolgozik, csakhogy alávágjon a piacnak, az nem képes erre. Mindenki vesztes ebben az esetben. Ezen a területen valóban eltökélt vagyok.

- A magyar rétegelt lemez piac meghatározó szereplőivé váltak, a versenytársak vigyázó szeme figyeli Önöket, a jövőt illetően mik a stratégiai elképzelései, fejlesztési irányok a cégnél?
- A jelenlegi termékpalettán belül szeretnénk tovább bővíteni a portfóliót. Szaktudásunk, tapasztalatunk a rétegelt lemez területén a legnagyobb – ez folyamatos tanulást igényel, hiszen ha nem vagyunk felkészültek, nem tudunk szakszerűen értékesíteni –, ezen a területen szeretnénk még több speciális lapot behozni a magyar piacra. Minél szegmentáltabb a kínálatunk, annál konkrétabb válaszokat tudunk adni az ügyfeleknek.

Csonka Iván


Tetszett a cikk?