Székelyföldi fűrészmalmok III. rész
![]() |
| A cölöpök beásása |
![]() |
| Készül a váz |
![]() |
| A tető deszkázása |
![]() |
| A vízkerék elemei |
![]() |
| Készül a bélkerék |
![]() |
| A beépített hajtásmű |
![]() |
| Az építőcsapat |
![]() |
| A Tarisznyás Márton-díj |
Gyergyószentmiklós szélén a Békény patakra van telepítve a Tinka malom, amit a múzeum a malomhoz tartozó nagy területtel együtt vásárolt meg. A 150 éves lisztelőmalom ma is működik, az egykori molnár családtagjai tartanak bemutatókat az idelátogató turistáknak. A terület alkalmas arra, hogy itt több hasonló méretű vízhajtású szerkezetet helyezzenek el, olyanokat, amik jó keresztmetszetet mutatnak a Gyergyói-medence korábbi időszakának népi iparáról.
Az egyeztetések után négy egykori és jelenlegi diákkal 5 napot töltöttünk Csergő Tibor és családja vendégeként Gyergyószentmiklóson.
A múzeum udvarán állt, Remete-Eszenyőről a '70-es években beszállított fűrészmalom, ennek statikai és szerkezeti állapotfelmérését végeztük el. Vizsgálatunkra azért volt szükség, mert az igazgató elképzelése szerint ezt a fűrészmalmot szerette volna elsőként áttelepíteni a Békény-patakra.
A több napos alapos statikai vizsgálatok megállapítása szerint a több tíz éve a gyakorlatban semmilyen karbantartást nem kapott szerkezet és pajtaépület az idők során több ízben beázott, így olyan mérvű fülledés és egyéb károk keletkeztek, amik miatt sem a berendezés szétszedése, sem szállítása, sem újra felállítása nem lehetséges.
Ekkor merült fel a gondolat egy új anyagból épített fűrészmalom-rekonstrukció elindításáról. Az elhatározást egy látogatás is megerősítette, melyet a csapat Remete-Eszenyőn tett, ahol még mindig áll Portik Dobos Dezső bácsi fűrészmalma, igaz ez is működésképtelen állapotban.
Az alapos fotózás, videózás elég anyagot biztosított a gondolatok elindításához.
Az általunk megismert és dokumentált három fűrészmalom, valamint más gyűjteményekben lévő hasonló szerkezetek és a vonatkozó szakirodalom tanulmányozása alapján terveztünk elkészíteni egy, a területre jellemző fűrészmalmot, amely hűen mutatja be a múzeum látogatóinak, hogy milyen módon fűrészeltek deszkát az elmúlt évszázadokban a Gyergyói-medence területén.
2004 ősze és a következő tavasz a terület dokumentumainak elemzésével, a pontos helyszín kiválasztásával, valamint a meglévő dokumentumok alapján a fűrészmalom tervezésével telt. A legnagyobb problémát az jelentette, hogy bár a terület elég nagy, ahhoz mégis kicsi, hogy a vizet messziről vezetve emelt lajon végigfuttatva felülcsapós vízkerékkel működtessük a fűrészt. A meglévőhöz képest kb. 1,5 m-rel magasabban kellett volna futtatni a vizet. Ez pedig kb. 100 m-rel hosszabb utat kívánt volna. Így egy középen csapós rendszert kellett terveznünk, ami nem biztosít olyan fordulatszámot, ami a folyamatos és gyors fűrészelést lehetővé tette volna.
A megállapodás szerint az épületet és a hozzá tartozó fűrésztechnológiai berendezéseket (fűrészkeret, rönkkocsi, áttételek, előtolómű) készítette a magyar csapat. A vízkereket, főtengelyt, a bélkereket és orsókereket, valamint a vízbevezető csatornát dr. Márton László gyergyószentmiklósi mérnök csapata készíti.
2005. július elején 10 napot sikerült a 13 fős baráti társaságnak a helyszínen töltenie. A Tinka-malomban kialakított vendégszálláson laktunk. Kicsit zsúfolt körülmények között, de nagyon jó hangulatban. Néhány napig tereprendezés és a helyszín megközelítéséhez szükséges híd megépítése folyt. Ezután foghattunk neki a 10 cölöp leásásának. Ideális esetben enyhe lejtésű partoldal állt volna rendelkezésünkre. Sajnos a sík terep miatt az ún. pinceszintet csak 120 cm magasra tudtuk építeni a 150–180 cm-es ideális magasság helyett.
A 10 cölöp zúzott kő alapot kapott, hiszen az épület tömegén túl a fűrészelés dinamikus igénybevételét is fel kell venniük. A cölöpökre került az a két 12 méter hosszú, egyenként 280 kg-os lucfenyő gerenda, a medvetalp, amely egyben tartja az épületet és elosztja a terhelést. Keresztirányban 7 rövidebb (4 m-es) gerenda ül a medvetalpra. Ezt borítja majd a padozat (a padlás), a járófelület.
A gerendák gömbfából készültek, mint az eredeti fűrészeknél. Az egymásra lapolás nagyban növelte az épület alapszerkezetének stabilitását. A „sasok” a technológiai szint tartóoszlopai már fűrészeltek, négyzet keresztmetszetűek. Az épület váza teljes egészében elkészült a 10 napos első etap alatt. Természetesen a csapat talált módot arra is, hogy a Székelyföld nevezetességeit, turisztikai látványosságait meglátogassa. A jó ételeket nagyrészt a múzeum igazgatója és felesége biztosította. Az igazi székely ízek mindnyájunkat elvarázsolták.
2005 nyarán még egy 7 napos etapra is sor került augusztusban. Itt már mindössze 8 résztvevőnek sikerült kiutazni. Ekkor teljesen sikerült felállítani az épület vázát a tetőt tartó szaruállásokkal együtt, sőt még az oromfal bedeszkázására és a vízvető kötények beépítésére is sor került.
2006-ban a magyar csapat mindössze 6 fővel és csak 1 hétig tudott kinn dolgozni. Az épületvázat megerősítő karpántokat építettük be és a teljes tetőt bedeszkáztuk. Minden szerkezeti elem beépítésénél ügyeltünk a hitelességre. A tető borítódeszkázata pontosan beleillett a helyi hagyományos deszkafedések sorába. Az oromfalon pontosan olyan keresztet alakítottunk ki, mint amilyen a környék épületein található.
Volt alkalmunk megnézni, hogy Márton úr gyergyószentmiklósi üzemében hogyan készül el a 6 m hosszú tölgyrönkből a kb. 35 cm-es négyzet keresztmetszetű főtengely, a gerendely. A vízkerék alkat- részei a közeli faluban szintén csak a beépítésre vártak.
A gyergyói csapat az ősz folyamán kialakította a vízcsatornát, beépítette a gerendelyt a vízkerékkel együtt és kialakította a gyorsító áttételek helyét.
2007-ben július első 10 napjában tudtunk dolgozni a 12 fős csapattal.
Nem kisebb munka várt ránk, mint a gyorsító áttételek fogaskerekes és lapos szíjas kialakítása, a fűrészkeret vezetőinek, majd a tölgy fűrészkeretnek az elkészítése és beépítése, valamint az előtolómű összeállítása.
Nagy segítséget jelentett Csergő Feri bácsi gyergyói asztalosmester, aki a szintén asztalos fiával a rönkmozgató kocsit és a hozzá tartozó alkatrészeket készítette el.
Sok időt vett igénybe az összes elem pontos összehangolása, beállítása is.
Végül a 10. nap után kora reggel a Duna TV stábja riportkészítése közben sikerült a próbavágást elvégezni. Sajnos éppen elég alacsony volt a vízállás, így nem tudtunk üzemi sebességgel fűrészelni. Azonban így is mindnyájan nagyon boldogok voltunk. Egy előkészítő szezon és három év nyári munkája után sikerült egy olyan fűrészmalmot építenünk, amely 4-500 éves technológiával fűrészelte a deszkákat. A múzeum főleg oktatási célokra tervezte használni mind a lisztelő-, mind a fűrészmalmot.
A tervek szerint ezen a területen még néhány vízienergia működtette szerkezetet szeretnének építeni, ami az elmúlt évszázadokban az emberek munkáját könnyítette meg a Székelyföldön. Sajnos, a múzeum pénzforrásai elapadtak, így 2008-ban nem tudtuk folytatni a megkezdett munkát. Magánemberként a Székelyföldön járva 2008 nyarán vehettem át a megtisztelő „Tarisznyás Márton”-díjat. Az elegáns dobozban selyembélésen fekvő, Tarisznyás Márton arcát ábrázoló bronzplakettet a városért sokat tevékenykedők kapják, akik a kultúra megőrzéséért dolgoznak. A felirat tanúsága szerint a plakettet Pauló Tamás és a „Gatter-kommandó” részére készítették.
Pauló Tamás
faipari mérnöktanár
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.










