Középkori faoltárok és készítőik (3. rész)
A történeti Magyarországon ismert volt Dunaiszky Lőrinc neve, aki egyben szobrász is volt és egyaránt faragott kő- és faszobrokat. Erdélyben Umling Lőrinc (Kolozsvári Asztalos Lőrinc) és fiai festőasztalosok a 18. században Kolozs megye, majd Kalotaszeg számos helyén készítették el, ill. festették meg a kazettás mennyezetet, karzatot (Zádor, 1968). Nem ismeretlen Gyalui Asztalos János neve sem, aki több ízben dolgozott együtt Umling Lőrinccel (Mátyás, 1990). A híres révkomáromi asztalosok inkább a Dunántúlon tevékenykedtek, de Mezőcsátigis eljutottak. A miskolci festő asztalosok közül jól ismerték Asztalos Imrét és Istvánt (Marosi, 1992). A hazai faipartörténetből jól ismerjük a 19. század elején, Pesten működött Vogel Sebestyén, valamint Thék Endre budapesti asztalosok nevét is.
A legtöbb faberendezést a reformátustemplomokban találjuk, a katolikus templomokra inkább a nemes kövek, pótlásuk, ill. imitációjuk jellemző. Az evangélikus templomokban gyakori az oltár és a szószék összevonásával épített szószékoltár. Az egyes berendezéseken általában inkább az adományozók neve jelenik meg, mint a készítőké, így ez utóbbiak nem mindig azonosíthatók.
A táblázatok a mai magyarországi – már nem feltétlenül középkori – evangélikus, katolikus és református templomok ismert faiparosmestereit és munkáit tartalmazzák. Néhányuknál a rövid ismertetésmellé képet is bemutatunk azzal a megjegyzéssel, hogy ahol a név mellett a táblázatokban nem jelenik meg a mesterség, ott asztalosok értendők.
Evangélikus templomok és asztalosaik, ácsaik
Nemeskér (Győr-Moson-Sopron megye). Az evangélikus templomba lépőt lenyűgözi a majd háromszáz éves, festetlen, egyszerűségében ható ácsolt berendezés. A fa természetes színét megőrző padok, a hat-hat vaskos oszlopon nyugvó karzat és faragott dúcok által tartott gerendás mennyezet a helyi ácsmesterek tudását dicséri. Itt található Magyarország legkorábbi és legértékesebb szószékoltára, amelyet két teljesen különböző korú szószékből és oltárból állítottak össze. Az egyszerűoltár a helybéliek munkájának dicsérete, a faragott szószék pedig késő reneszánsz barokkstílusban dolgozó német művészek alkotása. A szószék hársfából készült, amelyet Mittendorf és Bader festett és aranyozott, Conradról pedig tudjuk, hogy asztalosként dolgozott Fertődön is.
Mezőberényben (Békés megye) a szlovák templom 1792–1797 között épült, tervezője ismeretlen. Szószékoltárát a klasszicista szobrászat-asztalosművészet legkiválóbb művésze, Dunaiszky Lőrinc készítette 1818-ban.
Katolikus templomok
A katolikus templomok belső berendezése a mai Magyarországon általában a barokk ízlést tükrözi, igen ritka az eredeti középkori famunka, mivel többségük elpusztult, vagy az országhatáron kívül rekedt. Emiatt is igen értékesek a megmaradt és látható stallumok (a szentélyben lévő ülőpadok): a bártfai és a nyírbátori, amelyek a Magyar Nemzeti Múzeumgyűjteményében találhatók. Középkori templomi asztalosainkról viszonylag keveset tudunk. Tudjuk, hogy a felvidéki Bártfán volt az egyik legnívósabb műhely. A faragással és intarziával gazdagon díszített ún. Mátyás-stallum is innen származik (Szende, 2005).
A nyírbátori (Szabolcs-Szatmár-Beregmegye) Minorita (Angyalos Boldogasszony)templomot és kolostort a 15. század utolsó negyedében az 1479-eskenyérmezői győzelmes csata után a Báthoryak építtették. Petrasko vajda 1587. évi támadása során serege feldúlta az épületegyüttest, majd később, 1717-től Kelemen Didák minorita szerzetes Károlyi Sándor főispán támogatásával helyreállíttatta rendházat és templomot. A főoltár (Passió oltár) az egyik legértékesebb középkori oltárnak számít a mai Magyarországon.
Valószínűleg kevesen tudják, hogy a ma már Ózd városhoz tartozó szentsimoni (Borsod-Abaúj-Zemplénmegye) Szt. Simon és Júdás Tádé apostolok plébániatemplom a 13. század első felében épült, majd a 14. és 15. századfordulóján átalakították és festett famennyezetét 1650-ben a táblázatban szereplőasztalosok készítették 24 nagyméretű kazettával. A 18. századi főoltára korai barokk munka és vele egyidős a templomszószéke (Dobosy, 2001).
A nyírbátori Krucsay-oltárt, valamint a gyöngyöspatai Jessze-oltárt már jelen írássorozat I. részében ismertettük, így ezekkel itt nem foglalkozunk.
Református templomok és asztalosaik
Nemcsak szakmai körökben ismertekés méltán híresek a tiszántúli reformátustemplomok harangtornyai, faberendezései (Csaroda, Csenger, Lónya, Tákos). Látható azonban a következő táblázatban is, hogy ezek a festett faberendezések nem csak a mai Kelet-Magyarországra jellemzők.
A lónyai templom (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye) 13. századi, erre utalnak a déli oldalon látható román kori ablakok. Szentélyét bordás keresztboltozat fedi, feltehetően a 14. századból. A híres harangtorony a templom nyugati homlokzata előtt áll, teljesen fából készült, fejlett ácsmunkával. A 26, 5 méter magas építmény a vidék talán legszebb harangtornya. Szépségét elsősorban a szokásosnál magasabb sisakjának, árkádos galériájának és fiatornyos csúcsának köszönheti. A bejárattal szemben lévő gerendán láthatófelirat készítőire emlékeztet: „Kakuk Imre átsmester tsinálta Bán Péter legényével 1781”.
A Somogy megyei Szennán található Szabadtéri Néprajzi Gyűjtemény a református épületegyüttes köré épült, az itt található templom mennyezetét díszítőírásos kazetta szerint 1787-ben. A templombelsőpompás festett berendezéseinek készítője a Nagypálból való Nagyváti János asztalosmester volt. Virágos díszítés dekorálja a szószéket, a karzatot és apadok mellvédjeit, valamint a mennyezetkazettáit. Különlegessége a sellőmintás kazetta.
A szentgyörgyvölgyi első templomot (Zala megye) fából készítették, majd1787-ben kőtemplomot emeltek. Ebből az időből származnak mai padjai és szószéke. Mennyezetén a 88 kékre festett kazetta egyikén, barna alapon, levéldíszek között az olvasható: „Tiszt. Tudós Hajas István Úr Prédikátorságában festette Patkó András 1829-ikben”. Annak ellenére, hogy a festett mennyezetű reformátustemplomok sorában a szentgyörgyvölgyi a legfiatalabbak közé tartozik, famunkásai beazonosíthatók, így említésük indokolt.
A tákosi templomot (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye) 1760 körül építették, mai formáját az 1784. évi bővítéssorán nyerte el. A falak anyaga gerendaváz közé csömöszölt patics, készítői a sok mindenhez értő faragómolnárok lehettek. A viszonylag alacsony, falait tekintve puritán templomtérre színpompás famennyezet borul: a késő reneszánsz virágminták lefutnak a padokra és a berendezés mástárgyaira. Lándor Ferenc a szignaturáját hordozó táblára mesterségének jelvényeként egy gyalut festett, melyből forgácsok módjára bújnak elő a díszítmények.
Végezetül abból a meggondolásból, hogy templomi javító festő-asztalosok egy része német, ill. sváb volt, adjunk helyet a humornak is. Egy sváb község templomát egykor restaurálták és a munkálatok befejeztével a vállalkozó templomfestő-asztalosszámlát nyújtott be. A „Gölcségjetszék”-nek nevezett számlát néhai Édesapám, aki asztalos volt, dokumentumai között találtam. Az iratot nem is annyira a fonetikus leírása, hanem az elvégzett munkák eredeti megfogalmazása, humoros bája miatt mutatom be.
Gölcségjetszék: Telyes diszdeledel (Forrás: ismeretlen) |
(Folytatjuk!)
Dr. Tóth Sándor László
Felhasznált források:
- Batári Ferenc – Vadászi Erzsébet (2000): Bútorművészet a gótikától a biedermeierig. 15–19. századi európai bútorok a Nagytétényi Kastélymúzeumban. Iparművészeti Múzeum: 9.
- Csigó László (2000): Magyar evangélikustemplomok. Anno, é. n. : 6, 7.
- Dercsényi Balázs – Foltin Brúnó – G. Győrffy Katalin – Winkler Gábor (1992): Evangélikus templomok Magyarországon. Hegyi és Társa, Budapest: 137, 138. Dercsényi Balázs – Hegyi Gábor – Marosi Ernő – Takács Béla (1992): Reformátustemplomok Magyarországon. Hegyi és Társa, Budapest: 173, 177. Dobosy László (2001): Ózd-Szentsimon és műemlék temploma. Ózd Város Önkormányzata: 12, 15.
- Jeney Zoltán (1992): Fr. Stöcherle (Stesele) János minorita rendi faragó ornamentikáia XVIII. századból. Szakdolgozat. Képzőművészeti Főiskola Restaurátorképző Intézet: 1–9.
- Marosi Ernő: Magyar református templomok– művészettörténeti áttekintés in Dercsényi (1992): XXXIV–XXXVII.
- Dercsényi Balázs – Hegyi Gábor – Marosi Ernő – Török József (1991): Katolikus templomok Magyarországon. Hegyi és Társa, Budapest: 258, 291.
- Mátyás Vilmos (1990): Utazások Erdélyben. 5. Kiadás, Panoráma: 63–131.
- Szende László (2005): Műhelyek, mesterségek a késő középkori és kora újkori Magyarországon in A magyar kézműipar története (Szerk. : Szulovszky János) Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, Budapest:162–163.
- Zádor Anna – Genthon Ferenc (Főszerk., 1968): Művészeti lexikon IV. kötet: 608.
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.












