EUTR-szabályozás – De mit is jelent ez?
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) hatásköre a faanyagok kereskedelmi láncának ellenőrzése. A szervezet Erdészeti Igazgatósága június 10-én közzétette azt az összefoglaló leírást, amely magyarázatot ad az EUTR-szabályozással érintett személyeknek, cégeknek a rendelkezéssel kapcsolatban, ezzel megkönnyítve a jogszabály megértését. (Ezen összefoglaló megtalálható a NÉBIH honlapján.)

Az EUTR (Erdészeti Hatósági Faanyag Eredet Igazolás) az egységes végrehajtást célzó, nem jogalkotási intézkedések elfogadását írja elő az Ellenőrző Bizottság számára. A jogszabályi rendelkezések összefoglalója 23 oldal terjedelmű, s megannyi hivatkozás található benne, amely egy korábbi rendelet intézkedéseire utal.
Az egész rendszer alapja a „kellő gondosság” elve, tehát a piaci szereplőnek hozzáférést kell biztosítania a belső piacon első alkalommal forgalomba hozandó fa- és fatermékekre vonatkozó beszerzési forrásaira és beszállítóira vonatkozó információkhoz. (Kitermelés országa, régiója, koncessziója, a termék kereskedelmi neve, faanyag neve, adott esetben tudományos megnevezése, beszállító neve és címe, és az átvevő kereskedő neve és címe.) A FLEGT- – önkéntes partnerségi megállapodás az Európai Unió faanyagimportjára vonatkozóan – és a CITES- (nemzetközileg veszélyeztetett fajok kereskedelmét szabályozó egyezmény) minősítéssel rendelkező faanyagokat külön vizsgálat nélkül EUTR-konformnak kell tekinteni. Minden szabály, amit megfogalmaz a rendelet, az illegálisan kitermelt fa és az ilyen fából származó termékek kiküszöbölésére hivatottak, hogy ne kerülhessenek belső piaci forgalomba.
Az a szervezet, amely a faanyag kereskedelmi láncához tartozó tevékenységek valamelyikét Magyarországon végzi, köteles azt az ellenőrző szervezet felé bejelenteni. Ez azért indokolt, mert így a láncon belüli személyek vagy szervezetek egyértelműen beazonosíthatóvá válnak, így a faanyag „útja” teljesen meghatározhatóvá válik. Azon erdőgazdálkodók, akik kizárólag Magyarország területén végzik tevékenységüket, nem kötelesek külön bejelentésre. Valamint a belső piacon már korábban forgalomba hozott fából és fatermékből származó fatermékek belső piaci forgalmazása nem minősül forgalomba hozatalnak.
A nyilvántartásba vételnél a regisztrálók megkapják a technikai azonosító számot, amellyel minden személyazonosító adathoz hozzáfér az ellenőrző szervezet. A bejelentést a tevékenység megkezdése előtt teljesíteni kell. (Azon gazdasági szereplők számára, akik 2015. július 1-jéig megkezdték tevékenységüket, a bejelentési határidő 2016. 02. 15-e volt.)
Ha valaki elmulasztja a bejelentési kötelezettségét, azt a hatóság felszólítja az utólagos pótlásra. Amennyiben a bejelentés ezután sem történik meg, a hatóság erdővédelmi bírságot szabhat ki, amelynek mértéke 50 000 Ft-tól 5 000 000 Ft-ig terjedhet.
A kereskedelmi lánc hatóságának felügyelete kiterjed az illegális kitermelések megakadályozásának összefüggő tevékenységeire, a fatermékek forgalomba hozatalára, feldolgozására, kereskedelmére, valamint a belföldi szállításra, importra és exportra. Joga van hozzáférni a kereskedelmi lánc felügyeletéhez szükséges adatokhoz és nyilvántartásokhoz, illetve megvizsgálni az ellenőrző szervezetek működését.
A kereskedelmi lánc szereplője köteles naprakész dokumentációs rendszert működtetni, minden ehhez kapcsolódó dokumentumot 5 évig megőrizni, annak hitelesített magyar nyelvű fordításával együtt.
A bejelentés kizárólag online végezhető a NÉBIH honlapján, ahol június 15-e óta elérhető a nyomtatvány. Kétféle dokumentumot kell kitölteni, a szállítójegyet, illetve a műveleti lapot. Kizárólag a jogszabályban előírt kötelező tartalommal, nyomdai úton vagy nyomtatványkitöltő programmal lehet kitölteni azokat. Nem kell feltüntetni a szállítójegyen a vevő adatait, technikai azonosítóját, ha ő a végfelhasználó, az EKAER-számot, ha a szállítmányra nem vonatkozik a minisztériumi rendelet.
A rendelkezések 2016. április 27-én léptek életbe, az erdei-faválaszték szállításának nyilvántartására vonatkozó szabályok kivételével, amelyek 2016. július 1-jétől érvényesek. Az EUTR-nek nincs visszaható hatálya, tehát a tiltás nem vonatkozik arra a faanyagra, amelyet 2013. március 3-át megelőzően hoztak forgalomba. Az Erdészeti Hatósági Faanyag Eredet Igazolással (EUTR) kapcsolatban számos alapvető kérdés és ellentmondás merült fel. Tisztázandó, hogy ez a rendelet nem egyenlő az FSC- (egy független, civil szervezet által kiadott „megbízhatósági dokumentum”, amely a faanyag származásának nyomon követhetőségét igazolja) tanúsítvánnyal, illetve a PEFC-tanúsítással, amely egy nemzeti és a nemzeti szint alatti fenntartható erdőgazdálkodás és birtoklási lánc kezelését dokumentálja.
A Nemzeti Élelmiszer Biztonsági Hivatal Erdészeti Intézete február végén kérdőíves kutatást végzett a szabályozással érintett gazdasági szereplők körében. A faiparban tevékenykedők három nagy csoportba sorolandók a válaszok alapján, a válaszolók 69%-a fakereskedelmi, 29% fafeldolgozási, a további 26% pedig tüzelőanyag-kereskedelemmel foglalkozik. A válaszadásokból kiderül, hogy a faipari vállalkozások 70%-ának is gondot okoz az illegálisan forgalmazott faanyag piacra ható befolyása. Az így kitermelt faanyagot leginkább tűzifaként árusítják, így a NÉBIH jövőbeni ellenőrzéseinél a tűzifa-kereskedelmet célozza meg először. A kivizsgálásokat más hatóságokkal egyetemben, de leginkább a Nemzeti Adó- és Vámhivatal kíséretében fogják végrehajtani. A rendelet nem ad egyértelmű meghatározást az alábbi kérdésekben, így a saját kutatásunk összefoglalását mutatjuk be:
- Kire vonatkozik pontosan a szabályozás? Minden piaci szereplőre. Akkor válik valaki piaci szereplővé, ha elsőként hozza forgalomba a terméket a belső piacon. A kereskedők is piaci szereplők, nekik nyilvántartást kell vezetniük beszállítóikról, vevőikről.
- A faipari szereplők tekintetében milyen területeket érint a szabályozás? Az Európai Unión kívül, harmadik országból származó faanyag behozatalánál piaci szereplővé válnak a megrendelők, így rájuk is vonatkozik az EUTR. Fűrészüzemek, falemezcégek, amelyek hengeres fát importálnak, Európai Unión kívüli cég, amely bútort vagy faterméket ad el az EU-ban.
- Milyen fatermékekre vonatkozik a rendelet? Tömörfa, parketta, rétegelt lemez, fapép és papíripari termékekre. A megmaradt faanyagokra vonatkozóan, a továbbeladásnál az átvevő új véghasználónak számít, így rá is vonatkozik az EUTR-rendelkezés. Használt fa tekintetében a 2013 előtt az EU-ba behozott faanyagra visszahatóan nem vonatkozik a szabályozás, viszont az ezután importált alapanyagot már dokumentálni kell, eladáskor a kellő gondosság elvén eljárni.
Kapcsolódó dokumentum:
asztalos-julius-10-12
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


