A gitár olyan, mint a lelkünk
Lehangoltan nem szól. Fájdalmasan zörög. Ahhoz, hogy fölzendüljön rajta a dal, fel kell hangolnom! Ez a titok! Lehangolt lélekkel nem hallunk, nem látunk, nem szól a muzsikánk. Hangoltság nélkül nincs szépség, nincs zene. Öröm sincs! – írta Müller Péter. „A gitár a lelkem, amikor eltévedtem, mindig a gitár segített vissza az útra. A gitár az, ami eszembe juttatja, hogy mit keresek egyáltalán itt.” Ezt pedig a Guns N’ Roses gitárosa, Saul Hudson mondta.

Bár napjainkban a gitár tűnik a legismertebb, legnépszerűbb hangszernek, mégis keveset tudunk a múltjáról. Egyes feltételezések szerint a gitár szó az észak-afrikai hangszer nevéből, a guitara szóból származik. Sokan úgy vélik, hogy a gitárok Spanyolországon keresztül jutottak el Európába. A történelmi feljegyzések arra utalnak, hogy óriási népszerűséget értek el a XVII–XVIII. században.
A különböző gitárok mérete, alapanyaga, hangolása, húrjainak száma földrészenként és korszakonként változott, de lényegük megmaradt. A gitároknak egy másik fénykora a XX. században volt, hiszen az elektromos és elektronikus hangszerek megjelenésével az elektronikus gitárok nagy népszerűségnek örvendtek. Napjainkban tapasztalhatjuk a klasszikus zene újraéledését, hiszen egyre többen érdeklődnek a klasszikus gitározás iránt – mondja Gulyás László.

A gitárkészítő a szentendrei Vujisics Tihamér Zeneiskolában tanított 2017-ig és a tanítás mellett az iskola hangszereinek a javítását is végezte és végzi a mai napig. Villanyszerelést tanult a ’60-as években, amikor a gitárláz fellángolt, ő is szeretett volna gitározni. Lakóhelyén, Miskolcon talált egy tanárt, Kovács Ödönt. Nála készült fel olyan szintre, hogy a debreceni zenei középiskolába ment, majd a zenei főiskolát is elvégezte gitár szakon. 1982-ben végzett és a szentendrei zeneiskolában folytatta tanulmányait.
Ekkortájt jött a gondolat, hogy egyszer készítsen egy gitárt. Akkoriban két gitárkészítő volt Budapesten: Schneberger Lajos és Bitterman Ödön, akik már nagyon idősek voltak és nem vállaltak tanulót. Így került egy hegedűkészítőhöz, Varga Mihályhoz, akitől megtanulhatta a hegedűkészítést. Ezután a vonós pengetős szakot is elvégezte a Kaesz Gyula Faipari Szakközépiskolában.

Az első gitárt 1984-ben készítette, de nevetve mondja, hogy az első hangszerét még 6 éves korában, egy fűzfa sípot. A végzés óta már sok hangszert készített: 150 tamburát, 30 hegedűt, 15 csellót, 5 brácsát, de a szíve csücske a gitár, amelyikből most készíti a 72.-et.
ALAPANYAG
Nagy probléma az alapanyag beszerzése azoknak, akik nem többgenerációs hangszerkészítő családból származnak. Klasszikus alapanyagát, a riói paliszandert nem lehet kihozni Brazíliából, ezért indiai és madagaszkári paliszandert használ az oldal- és hátlaphoz. Természetesen juharból is jó gitárt lehet készíteni, vagy gyümölcsfákból (vadcseresznye és vadkörte), valamint wenge, bubinga és teakfából is, de más lesz a hangzásuk. A fogólap általában ébenfa, amit Németországból vesz. Fedlapnak jó a kanadai cédrus, a lucfenyő és ritkább esetben a vörösfenyő.
A hazai lucfenyő nem megfelelő. A hibamentes, jó szálsűrűségű faanyagot Erdélyből, Svájcból és a kaukázusi, szibériai hegyekből szerzi be. A gitártetőhöz minimum 40 cm széles (amihez 50–60 cm átmérőjű rönk kell) egyenes szálú, csomómentes és hasított lucfenyő lenne az ideális. Két gitárt készített hasított fából, azoknak teljesen más a hangja. Ha lehet, pallóban vásárolja meg az alapanyagot és maga fűrészeli fel 5 mm vastagságú lemezekre, mert a hát 3 mm, az oldal 2 mm, a tető 2,5 mm vastag lesz.

Főleg Spanyolországból szerzi be, mivel állítólag a legtöbb gitár ott készül, konkrét gitáralapanyagot forgalmazó cégektől, mint pl. Mandinter vagy a Maderas Barber.
GITÁRKÉSZÍTÉS
Fontos, hogy a helyiségben a páratartalom megfelelő, 40–50 százalék között legyen. A klasszikus gitár testét a tető (T), a hát (H) és az oldalak határolják. Az ezeken a felületeken, elsősorban a tetőn létrejövő hajlítási hullámok sugározzák a térbe a gitár hangját. Belső térfogata üregrezo-
nátorként működik, melynek nyílását a tetőn lévő kerek hanglyuk alkotja, ez szintén részt vesz a gitárhang megformálásában.
Többféle építési forma lehetséges, van a klasszikus spanyol építési forma, melynél a nyakra épül a korpusz, ahhoz ékelődik a káva, majd a tető és a hát. Egy korábbi módnál a korpusz készül el először és hozzáékelik a nyakat. László a spanyol módszert alkalmazza, először a nyakat készíti el hondurasi cédrusból. A formának megfelelően egy sablont készít, amely lehet saját is, de a megfelelő szabályokat be kell tartani.

Következik a hát: rendszerint két szimmetrikus darabból van összeállítva, az illesztés vonalát belülről fugatakaró léc fedi, három feszített keresztgerendával (G) merevíti. A hát vastagsága a tetőhöz hasonlóan 2–3 milliméter közötti. Az oldallapok ugyanabból a faanyagból készülnek, mint a hát, 1,5–2 milliméter vastagok, gőzöléssel forró hajlítóvason meghajlítja a szükséges formára alakítva. Ha kihűlt, összeforgatja és hozzáékeli a nyakhoz. A klasszikus gitár oldala is két szimmetrikus darabból áll, az alsó (A) és a felső tőke (F) révén csatlakoznak egymáshoz.
A tető és a hát rögzítését az oldallapokhoz belső ragasztólécek (R) segítik, ezek a kávához hasonlóan meghajlított 6x20 mm keresztmetszetű lécek 5 milliméterenként bevágással, ezt is gőzöli, utána hajlítja formára és ragasztja be a kávába. A tető az egyik legkomplikáltabb szerkezet, ami napjainkban is változik. Véleménye szerint egyszer a gitár is eljut olyan szintre, mint a hegedű, amikor nincs több variálható lehetőség.
Anyagának megválasztása, méretezése, gerendázata döntő mértékben meghatározza a hangszer hangját. A klasszikus gitár – és a legtöbb húros hangszer – tetejének leggyakoribb anyaga a lucfenyő, méghozzá annak nagyon szigorúan válogatott, sűrű pásztájú példányai. A fának mindig sugárirányú metszetét használja, ami azt jelenti, hogy a tetőanyagban az évgyűrűk síkjai merőlegesen állnak a tető síkjára. Vastagsága 2–3 milliméter között van és két szimmetrikus darabból állítja, „fúgolja” össze.

Van egy intarziabetétes díszítése, ami a hanglyukat díszíti körbe és a szélével fut párhuzamosan. Ezután következik a tető bordázása a támasztószorítók segítségével. A bordáknak statikus és akusztikus szerepük van, irányítottá teszik a rezgést. A gitár a reflexiók, vagyis a visszaverődés révén működik, ezért kell a hátnak merevnek és feszítettnek lennie. Mivel a káva felső részéig folyamatosan keskenyedik, ezáltal a hátlap a tetővel nem párhuzamos.
A keresztbordázat révén kicsit domborodik a hát és egy fókuszáló felületet kapunk. A tető felragasztása előtt a mester belülről impregnálja a hangszert a páratartalom változása miatt. Ehhez a méhek által gyűjtött propolisz oldott változatát használja, ezzel ecseteli be a felületet. Majd jöhet a korpusz hangolása, amikor nem egy konkrét hangra hangolja, hanem ez egy eltolt hangolás. Ugyanis, ha egy fix hangra hangolja, azok a hangok később mind hangosabban kiszólnak az összes többi hangtól, magyarázza a mester.
A cél, hogy minél inkább kiegyenlített hangzást kapjunk. A szélintarzia készítése, a hát és az oldal, valamint a tető és az oldal találkozási pontját kb. öt-hat mm mélységben kivágja magasfordulatú felsőmaróval vagy kéziszerszámokkal. A kivágott horonyba beragasztja a saját ízlés szerint készített szélintarziát.

Következik a fogólap elkészítése ébenfából és a bundozás, ami nagyon pontos munkát igényel, mert ettől függ a hangok tisztasága. Ezzel párhuzamosan készül a húrláb (L), amire a húrokat kötözik. Feladata, hogy a húrok rezgését a tetőnek továbbítsa, és hogy térbeli helyzetüket a felső nyereggel együtt rögzítse. Klasszikus gitár esetén ez a rész szoros egységet képez a húrtartóval, vele egybeépítve van a tetőre ragasztva nagyjából annak alsó harmadánál. Alapanyaga trópusi fa, úgynevezett királyfa nevezetű faanyag, de lehet az oldal- és hátlap anyagából is.
A gitár felületkezelése az asztalos-szakmában jól ismert vízcsiszolással kezdődik. A nyitott pórusú fáknál fontos a pórustömítés és az újabb csiszolás. Ezt követi a lakkozás, általában shell lakkal és egyéb trópusi gyanták keverékével. A jobb és szebb hang érdekében László csak természetes lakkot használ. Majd a francia politúrozás következik, aminek lényege, hogy nagyon vékony rétegben viszik fel a lakkot textillabdával és egy-két réteg után pihentetik, majd ismételten elvégzik ezt a műveletet.

Anyagtól függően 8 réteget is kaphat. Miután elkészült a felületkezelés, felragasztja a lábat a megfelelő helyre. Ez nagyon fontos, mert ez szintén befolyásolja a hangzást. Ezek után következik a hangszer húrozása. Tartozék még a húrfeszítő szerkezet, alsó és felső nyergek beillesztése, bereszelése.
Végül felhúrozhatjuk a hangszert és meghallgatjuk az első hangokat, ami mindig izgalom a készítő számára. Ez olyan, mint egy gyermek születése – mondja László. Hosszú munka után (ami 2 hónap is lehet) végre meghallhatja a munka eredményét. Ezután következik a bejátszás és utána mutatja igazi képét a hangszer. Van egy lecsengési idő, hogy milyen sokáig szól, ami szintén meghatározza a hangszert. Az a jó, ha minél hosszabb ideig tart.

Gulyás László nemcsak készíti, hanem játszik is a gitáron, sőt tanítja. Vannak tanítványai, akik a szakmán belül maradtak, tanárok vagy komoly előadók. Kicsi a gitárostársadalom, és neki a legfontosabb a kollégák visszajelzése, hogy milyen jó a hangszere. Tavalyelőtt a nemzetközi gitárversenyre díjként adott gitárt ő készítette. László mindig elmegy a frankfurti zenevásárra, ami véleménye szerint egy zenei továbbképzés is.
Számos helyre hívták előadást tartani a gitárkészítésről, a miskolci, gödöllői zenei főiskolára, a helyi szentendrei zenei iskolába, de tartott már előadást a balatonakali gitárfesztiválon is. Fia szintén zenész, koncertmuzsikus és tanár Bécsben, talán majd az unoka viszi tovább ezt a szép mesterséget.
Fotó:
Gulyás László,
Gerencsér Kinga
A lapra az alábbi linken fizethet elő:
https://faipar.hu/magyar-asztalos-elofizetes
Kapcsolódó dokumentum:
gulyas-laszlo-gitarkeszito-mester-beszel-a-szakmajarol-a-gitar-olyan-mint-a-lelkunk
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.



