Fronthatás
A konyhakiállítást nem övezte az ilyenkor szokásos sajtóvisszhang, alig tucatnyi cikk jelent meg az eseményről, pedig a magyar lakberendezéssel kapcsolatos kiállítási és vásári kínálat nem kényezteti el túlzottan az olvasóközönséget sem. Országos esemény alig van, a helyi kis események kultúrája nem alakult ki, mivel piaci jelentőségük nincs.
A konyhakiállítás igyekszik tartani a szintet, bár mint minden ilyen jellegű rendezvényt, ezt is óhatatlanul ellepték a porszívóügyxnökök és csodakésárusok, és leginkább egy óriási főzőshow részeseinek érezhettük magunkat. A trendi színválasztékú, egyénileg szabott szőnyegpadlózás azonban szervezői igényességet takar, és néhány igazán szép standot is találhattunk.
A 2500 Ft-os jegyet magyar viszonylatban átlagosnak és elfogadhatónak tekinthetjük, egy háromgyerekes család már 6000 Ft-os családi belépőt is válthatott, a hat év alatti gyerekek ingyen mehettek be. Nagy kérdés, hogy miért. Gyerekfoglalkoztatót nem találtunk, de gyerekmegőrzőt sem, ami egy rövid időre tehermentesítette volna a kisgyermekes szülőket.
A konyha kimondottan az a kultúrkör, amihez a gyerekek már óvodáskorban is előszeretettel kötik a játékaikat. Itt nyomát sem láttuk a gyerekekkel való törődésnek, holott erre a konyha és a vendéglátás számtalan működő példát mutat fel Magyarországon is. Egyre több családbarát vendéglő és kávézó tart fönt foglalkoztató sarkot vagy szobát, és külön szolgáltatásként gyerekprogramot is kínálnak, például sütisütést, dagasztással, díszítéssel – lett volna honnan példát meríteni. Mindezt talán azért érdemes megemlíteni, mert ez a kiállítás nem a jelennek szól, hanem a jövőnek, aki itt holnap vásárolni fog, az ma még talán gyerek. Idén mindenesetre nem látszott a vásárlóerő, a reális cél talán a jelenlét bizonyítása és a túlélés. A konyha komplex fogalma lassan túlnő az átlag lakossági észjárással egyáltalán még felfogható kereteken, az árak felső határa már régen nem látszik, az élen járó technológia űrkorszakbeli. A konyha drága műfaj, és egyre drágább lesz. A felső kategóriás termékek ilyen kiállításokon már régen nem jelennek meg, elit hazai szalonokban vagy éppen egy európai nagyváros kiállítótermében találnak magyar vevőre.
Magyar motívumos kisfotel
A középkategória mindeddig biztonságos piaci szegmensnek tűnt, ez a jövőben nem biztos, hogy így marad. Talán nem véletlen, hogy néhány kiállító kihozta a nappali és hálószobai kollekcióját is, melyek kissé idegenül mutattak a miliőben, noha a Gamper "Wild" hálószobája kimondottan igényes munka. Tömörfában a Human Design hozott – elsősorban külföldi – gyártókat. Ülőbútort elvétve láttunk, kedves darab volt az Imapala magyar motívumos kisfotelje. A konyhabútor eddig az egyik legstabilabb terméknek bizonyult a magyar bútorpiacon. Konyhára minden háztartásban szükség van, konyhabútort legföljebb annyira lehet örökölni, mint fürdőszobacsempét a falon, és mivel helyhez kötött, jellemzően egyedi gyártást igényel, kisebb üzemet is viszonylagos biztonsággal el tudott tartani. A konyhakiállításon azonban a vártnál kevésbé volt érzékelhető a bútorok jelenléte. A bútorok igazából csak a zárás környékén kezdtek megmutatkozni, amikor már ritkult a közönség. Ennek oka részben a standok átlagosan kis mérete volt, de nem tagadhatjuk, hogy bizony halvány volt a kínálat –kevés újdonság volt –, a szokott sablonok pedig nem vonzották a tekintetet, pedig ez itt egy válogatott mezőny.
Fotócsempe
A valós hazai lakossági kereslet számára készülő bútorok sorsa a környékbeli lapszabászatban dől el egy negatív árversenyben. Nem véletlen, hogy a KIKA választéka kimondottan elegánsnak minősült ebben a környezetben, és az RS bútorkínálata sem lógott ki lefelé a sorból. A bútor a hagyományos gépészeti megoldások esetében még mindig gyakran csak csomagolás. A gépészeti egységek befogadására és részben leplezésére szolgált korábban, és ezt a funkcióját még az új trendek sem írják át azonnal. Így praktikusan még mindig divat a minimál, aminek jeles képviselője, Philippe Starck is megjelent Budapesten egy kollekciójával a Gorenje standján. Kimondottan kulturált standon állított ki a Pannonfa, a Buratino.A Nono Art és az N’Kara viszonylagos modernitásával tűnt ki, de a biztonság kedvéért többnyire ők is mutattak valami klasszikusat is. Az egyik idei sláger a fotócsempe volt. Ez gyakorlatilag egyedi csempe, ami a nyomtatott póló és bögre után behatol a lakásokba komplett konyhafal formájában – hozott vagy választott képpel. Az eljárással üveg bútorfront is készíthető, amit a Dósafa standján láthattunk. Ez a jelenség már előrevetíti az interaktív falak világát, csak idő kérdése, hogy a fronton nem egy statikus fotó lesz, hanem változó vagy akár mozgó kép.
Elszívó, mint önálló látványelem
A konyhabútor jó ideje nagyrészt a frontról szól. Szembetűnő egyébként a gépészet terén tapasztalható változás is. A gépészet jelentősége a konyhában egyre nő, de míg korábban igyekezett háttérben maradni, mostanában egyre nagyobb figyelmet követel magának. A külső elszívó motoros berendezések lehetővé teszik az elszívók teljes eltüntetését, ugyanakkor mégis inkább azt tapasztaljuk, hogy ezek a készülékek is inkább önálló látványelemmé válnak a konyhában, kihasználva, hogy immár sem a felület, sem az elhelyezés nem szab gátat az attraktivitásnak, némely esetben a szagelszívó önálló plasztikai alkotássá vált. Hogy a konyhabútor és a gépészet jelentősége a konyhában milyen arányú, azt a standok mérete érzékelteti a legjobban. A gépészeti standok nagy területet foglaltak el, igazán impozáns megjelenést csak azok a bútorgyártók tudtak felmutatni, akik összefogtak a gépészeti beszállítókkal, mint például a Bányai bútor, amely hodálynyi helyet bérelt a Miele-vel, az Arteggo-val és az Elektrolux-szal közösen.
Lázár Chef
A konyhabútornál még a minimál, a rusztikus és a provancei a legáltalánosabban elterjedt stílus, a konyhaedények és a kiegészítők vonulatában már régen megjelentek a rikító színek, mostanára már általánosan kiterjedtek a konyhai gépekre és berendezésekre is. A korábban eldugdosott gépészet néha harsány retro stílust képviselve kap hangsúlyt a konyhában és a lakás egyéb részein. A SMEG rikító hűtői valami olyasmit sugallnak, mint a hajdani, „a nyakkendő öltöztet” szlogen. Egész környezetünket megváltoztathatja egyetlen tárgy, ez a vonulat valószínűleg hosszú időre meghatározza a trendeket. Ha egy egész konyha felújítására nem is futja, egy vidám hűtő vagy elszívó megvásárlására még lesz pénze a vevőnek. Nem csoda, hogy a konyhai kisgépek mellett elsősorban az apró csecsebecsék özöne képviselte azt a szegmenst, ami a látogatóközönség számára elérhető volt, ezeknél olcsóbb már csak a látványosság emléke volt, amit a közönség hazavihetett. Egy közös szelfi Lázár Chef-fel bizonyosan örök emlék marad.
Tóta József
belsőépítész, tanár
Kapcsolódó dokumentum:
asztalos-aprilis-60-61
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


