A bútor hete
Designhetek táján visszatérő érzésünk, hogy Magyarország maga a bútorparadicsom. Az idei programfüzet több mint száz programjának legalább egyötöde köthető valamilyen módon a bútorhoz vagy a fához.
A közösségi barkácsolás ma már szer ves része a Designheteknek, a legtöbb területen találhatunk ilyen programokat. Barkácsolhatunk, ékszert, táskát, ruhát, gyerekjátékot, és természetesen bútort. A Hello Wood a tavalyi Designhétre időzítette közösségi műhelyének megnyitását egy workshop keretében. Idei jelenlétüket várakozással néztük, a Designhét első napjaiban tartottak is egy jubileumi barkácsolást, majd a hét teljes idejére bezárt a műhely – az egész stáb elutazott Torontóba öt venhatos emlékművet építeni. A Bútorszövetség nagy aktivitással vetette bele magát a Designhétbe, többek között egy kreatív barkácsolással Wood like újratöltve címmel a Mono fashion-ban és egy konferenciával. A „Design Society – Design Economy – A design és a társadalom kölcsönhatása a bútoriparba” szélesebb történelmi áttekintéssel próbált ráközelíteni a bútor jövőjére. Alternatív designtúrájuk célpontja Sprok Antal műhelye és a Stulwerk Kft. volt.

Marian Lassak Szlovákia: Panelak kollekció
A Designhét idei szlogenje: Design Anatomy. Ennek tematikája mentén az idén kiemelt szerepet kaptak az érzékek.

Jaroslav Jurica: 02 szék, Michal Stasko: Papillon zsúrkocsi
Az oktatás hagyományosan képviselteti magát a Designhéten. A kezdetekben ez többnyire kimerült abban, hogy a hallgatókat fogták be ingyen statisztériaként, mára ez a gyakorlat szinte teljesen eltűnt. A MOME ugyan mutatott be diákmunkákat – az építész tanszék féléves munkáit –, de nem üres programtöltelékként, inkább kedvcsinálóként az egyetemhez. A z idén nagyon jól sikerült elhelyezni a BME ergonómia i és ps zicholó gia i intézetének programjait – ebben nagy segítséget nyújtott a Designhét idei szlogenje, a Design anatomy volt. Ennek tematikája mentén az idén kiemelt szerepet kaptak az érzékek. Így született meg a Kézzelfogható Alapítvány Touch című izgalmas programja, mely a Láthatatlan kiállításhoz hasonlóan vak guide- ok segítségével vezette végig a látogatót a kiállításon. Itt most designbútorokat tapinthattak meg a látogatók, kísérőjük pedig elmondta, hogy ő mit gondol a tárgyakról, melyeket soha nem látott, csak érintett. Nem csak a nagy intézményeknek jutott szerep. Az ország designjába olyan apró, minőségi oktatási műhelyek hagynak látható nyomot, mint a KREA művészeti iskola, a Corvin rajziskola vagy a Szimultán Művészeti Iskola. Míg a Bútorszövetség a hazai bútorgyártás és bútorkultúra előremozdítására tesz kísérleteket, addig kis műhelyekben mindez megvalósult az évek során, a folyamat ma is tart. A „Magyar Design – Részben és Egészben ”kiállítás CODOLAGNI, Kerékgyártó András, a MOHA design és a PDSIGN munkáit sorakoztatta föl egy kis stúdióban. A Hannabi évek óta jelen van a hazai és a nemzetközi piacon. Koncepciója és stratégiája egyszerű volt: keresni egy piaci rést és profi módon megszervezni a gyártást. A frissebb képződmények közül megemlíthetjük még a Meonin stúdiót, mely alig több mint egyéves. Jó példa arra, hogy koncepcióval lehet brandet építeni ötlettel, marketinggel és bútorral.

F. Kovács Attila–Megyesi Zsuzsa: Hungarian identity kabinet szekrény
Fontos kezdemény volt évekkel ezelőtt a vidéki helyszínek bevonása a Designhétbe. Sajnos még mindig csak Sopron és Pécs jelentik a „vidék”-et. A programkínálat nem bővült látványosan az elmúlt években, ami egyúttal a fás programok szűk választékát is jelentette. Pécsen egy fiatal vállalkozás mutatkozott be, akik még mindig találtak szabad rést a retro és vintázs bútorok piacán. Rajtuk kívül a Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra műhelylátogatása jelenthetett valami kötődést a fához. Sopron design névjegye a Sixay furniture, értelemszerűen vele illusztrálják a h azai d esignt. Az AMI nyíltan toborzásra használta a Designhetet, az AMI előkészítő workshop a felvételihez csinált kedvet a fiataloknak. A budapesti erővonalak az Iparművészeti Múzeumban összpontosultak. Itt több programmal frissítették a korábbi lapszámunkban említett Bringológia és Színekre hangolva kiállítást, és itt kapott helyet az idei hét vezérkiállítása is. A „Központi értékeink” nevében nyilvánvalóan a hajdani Központi Bizottságokra is utal, a kiállítás koncepciója annak a szellemi-társadalmi hagyománynak a feldolgozása, ami a volt szocialista országokat összeköti. Ennek az örökségnek a tárgyi megnyilvánulásai mind a mai napig jelen vannak a kultúránkban, ami sajátossá teszi általában a kelet-európai designt. Vannak tárgyak, amelyek egyszerűen csak vidámak, mint a szlovák Veronika Paluchova Dischrack edényszárítója, némelyik humora fanyar. Ilyen például Marian Lassak Szlovákia: Panelak kollekciója. Más típusú örökséget dolgoz föl F. Kovács Attila–Megyesi Zsuzsa: Hungarian identity kabinet szekrénye, mely a magyar keresztény és zsidó együttélés hagyományaira utal egy festett vintázs bútor dekorálásával. A díszítést rézszögek és fúrás adja.

Kerékgyártó András: Flagship karosszék
A kisbútorok sokasága jelent meg a kiállításon, a magyar kínálatot a Codolagni Nilson lerakóasztala képviselte, Lengyelországból Tomek Rygalik konyhai kollekciója és Pawel Grobelny Bookmark lerakóasztala érkezett. Szlovákiából Michal Stasko Papillon zsúrkocsija. A szintén szlovák Mária Bujňáková nem aprózta el a dolgot, egyetlen kompozícióba hét kisebb tárgyat fűzött, ez a Seven objekt kollection. Sajátos mobil bútor a lengyel Bartosz Mucha: Taczkołyska bölcsője Lengyelországból: hagyomány, mobilitás és humor jellemzi a talicska formájú bölcsőt, szintén lengyel a Razy2 group mobil standja, mely a mozgóárusok számára szolgál eszközül. Meglehetősen markáns darab a szlovák Richard Senesi Basic material kollekciójának padja. Az egyetlen monolit fatömbből minimális formai kiegészítéssel kialakított bútor masszív, de nem primitív. Koczka Kristóf Out of the bag tárolóbútor-rendszere egészen rendkívüli módon szemlélteti, mi is a design. A bútor fő alkotórésze a klasszikus IKEA táska, különféle kiegészítő és merevítő elemekkel a kifeszített táska alkotja a bútor korpuszát. A cseh Jaroslav Juric a nem kevesebbre vállalkozott 02 székével: a legendás 14-es szék újragondolását vállalta föl. A bútort a világ legrégebben működő Thonet gyárában gyártották le, mely ma Ton néven működik. A szék mindössze három darabból áll: az ülőlap és két egyforma lábrész összeszerelésével tiszteleg a minden idők legtöbbet gyártott bútordarabja előtt. A Magyar Formatervezési Díjon nem volt díjazott bútor, de a kiállított tárgyak között az átlagnál nagyobb arányban szerepeltek. Kerékgyártó András Flagship karosszéke, Lévay Ariel: kísérleti állóbútora, Erdélyi Tamás HBH metro padja és egy vidám kollekció: Bodonyi Zoltán és Temesi Apolka: Jerke bútorcsaládja fogadta a kiállítási térbe lépőket. A kisebb tárgyak között nyomokban felbukkant még a fa egy parafa szemüvegben, és Lévai Levente Tru edénykészletének fülében.

Erdélyi Tamás: HBH metro pad
Több program is foglalkozott az idei Designhéten a design menedzselésével. Az Invest- Placc befektetőt ígért azoknak a fiataloknak, akiknek van jó ötletük, de nincs elég tőkéjük a vállalkozás beindításához. Az „Állami és vállalati szerepvállalás a kreatív ipar fejlesztésében” című konferencia a kormányzati tettrekészséget és a szerepvállalás fontosságát hangsúlyozta. Az ünnepi hangulatot azonban kétségtelenül beárnyékolta , hogy a kormányzati stratégia zászlóshajójának – a Design Terminálnak – a neve az idei Designhéten el sem hangzott. A
Terminál hajdani székhelyén, az Erzsébet téren ma egy részben közpénzből megvalósított étterem- és kocsmakomplexum áll magánkezelésben. Ez a tény és ez a történet meglehetősen jól szemlélteti, hogy a döntéshozók szívükön viselik a hazai design sorsát, ha beszélni kell róla, de ha befektetni kell, akkor marad a kocsma, mert az a jobb üzlet.
Kapcsolódó dokumentum:
asztalos-december-32-35
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


