Születőben egy kreatív faipari stratégia
Iparági flow – A kreatívipar jövője címmel kerekasztal-beszélgetésre valamint workshop-ra invitálta vendégeit a Bútorszövetség, az esemény szervezője. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) új campusán október 8-án megtartott rendezvény témája a 21. századi fa- és bútoripar – azaz az iparág jövője, távlati lehetőségei.
A már régóta aktuális, valamint a manapság felmerülő kérdéseket nem mások, mint az iparág szereplői fogalmazták meg, és törekedtek/törekednek annak megválaszolására is. Íme egy jó példa a szakmai összefogásra és az előrelátó gondolkodásra.
Árkossy Bálint
A beszélgetés alapját a Kreatív Faipari Stratégia 2019. elnevezésű kutatási anyag adta, amit az OAFSZ és a Bútorszövetség közösen finanszírozott és végzett el - nemzetközi és hazai szakmai szervezeteket, kis- és nagyvállalatokat, államigazgatási és oktatási szakembereket bevonva. Annak érdekében, hogy ezt a több mint kétszáz oldalas jelentést hatékonyan lehessen feldolgozni a workshop alatt, néhány szakmai szereplő több héttel a rendezvényt megelőzően áttanulmányozta, majd a találkozón négy alkalmi csoportot alakítva egy-egy csoport témavezetőjeként előadta azt.
Az így kialakult kerekasztal-beszélgetések aztán bőven alkalmat adtak arra, hogy a munkacsoportonként összeültetett tíz–tizenkét ember megoszthassa elképzelését az adott témakörrel kapcsolatban. Az érintett témakörök és az ide kapcsolható kérdések-válaszok a következők voltak.
OKTATÁS
Alapvető kérdés: Milyen oktatási stratégiára van szükség, hogy a jövőben ugrásra kész fiatalok tudjanak munkába állni?
Pagonyné Mezősi Marietta faipari mérnök, mérnök-tanár, a csoport szóvivője a középfokú oktatás kapcsán elmondta, hogy olyan ütőképes és országosan egységes marketingkampánya van szükség, ami képes megmutatni a jelenlegi Z generáció tagjai számára a faipari szakmákat, mint vonzó életpályát. Szó esett továbbá arról, hogy egy olyan, ún. élmény alapú oktatásra van szükség, ami 21. századi színvonalra emeli a tanulók képzését.
Dr. Bendzsel Miklós
DESIGN-SZEMLÉLETŰ GONDOLKODÁS
Alapvető kérdés: Mire van szükség ahhoz, hogy egy ütős és a világon mindenütt jól eladható dizájn legyen jellemző a magyar bútorgyártók termékeire?
Dr. Bendzsel Miklós, az Európai Tudományos és Művészeti Akadémia tagja, a csoport szószólója elmondta, hogy olyan, az iparág jövőjét meghatározó holisztikus magatartásra van szükség, ami a piac igényeire termékekben jelentkező válaszokat lesz képes adni. Más szavakkal szemléletváltoztatásra van szükség. Az a szemlélet lesz „befutó”, ami felismeri, hogy mikor mit kér a piac, ehhez milyen képességeket/technológiákat kell fejleszteni. S ez a szemlélet segít felismerni azt is, hogy ezek elsajátítására milyen oktatásra lesz szükség önmagunk számára és milyen edukációt kell alkalmazni a fogyasztók felé.
DIGITALIZÁCIÓ
Alapvető kérdés: Mely digitális technológiákra és digitális fejlődésre van/lehet szükség ahhoz, hogy digitálisan felkészültnek tudjuk tekinteni önmagunkat is, vállalkozásunkat is?
Árkossy Bálint, az Árkossy Bútor Kft. munkatársa szóvivőként elsőként az üzemek digitális értelemben vett gyártási- és vállalatszervezési elmaradottságára hívta fel a figyelmet. Ezeket oktatással, eszközökkel, a legfontosabb szoftverek telepítésével lehet csökkenteni. Továbbá a máshol bevált módszerek tanulmányozása hatékony megoldás tud lenni, például szervezett tanulmányutak keretében. Ehhez persze szükség van a változás képességére irányuló törekvésre is.
A másik fő gond a munkaerő nem megfelelő (elő)képzettsége a digitalizációra. Itt ugyanis alapvető hiányosságok is vannak (pl. táblázatkezelési ismeretek, levelezőprogramok használatának hiányosságai stb.), továbbá a CNC programhasználatban is vannak elmaradások. A munkacsoport úgy ítélte meg, hogy a faipari szaktudásnak magában kell foglalnia az informatikai szaktudást is, úgymint bútor- és/vagy látványtervező program használatát, vállalatirányítási rendszert működtető program ismeretét stb.
Wilheim Gábor
FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS
Alapvető kérdés: Melyek a fenntartható fejlődés elkerülhetetlen szempontjai a faiparban?
Wilheim Gábor, a Bútorszövetség elnöke, mint a negyedik munkacsoport szóvivője a hasonló módon való hibás gondolkodásból eredő közös problémákra igyekezett rávilágítani. Ezeket három pontban határozták meg.
Az első a vásárlók szemléletformálására irányuló törekvéseink, amiket aktív marketingmódszerek alkalmazásával kell elérnünk.
Második pont egy olyan online információs rendszer szükségessége, ami összehozza a piaci szereplőket, rövidíti az értékesítési láncokat (az alapanyag-előállítóktól a késztermék gyártókig és kereskedőkig mindenki közvetlenül tudja megtalálja a másikat), továbbá figyeli és jelzi a piaci tendenciák változásait.
Cselényi Krisztina
A harmadik fontos szempont a termékek életciklusának meghosszabbítására való törekvés szorgalmazása. Ez vonatkozhat például az alapanyaggyártásban a hulladékfeldolgozás mennyiségének növelésére, továbbá a (el)használt termékek újrahasznosítására, illetve ezek alkatrészeinek szelektív gyűjtésére egyaránt.
Cselényi Krisztina, a Bútorszövetség főtitkára kérdésemre elmondta, hogy a kerekasztal-beszélgetésen megfogalmazott kérdésekre adott válaszokat és a felvetődött ötleteket a két említett szövetség az érintett jogalkotói és döntéshozói szervek felé fogja továbbítani. A cél, hogy olyan szabályozások és útmutatások szülessenek (látva az egységes álláspontot), amelyek hozzásegítik a faiparban tevékenykedőket, hogy Európa figyelemreméltó szereplőivé válhassanak a jövőben.
Képgaléria az eseményről:
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


