Tervezzünk Sketchuppal! - 2. rész

A Sketchup-szerkesztésről szóló első cikkből megismerhettük az online szerkesztőfelületet, valamint kipróbáltuk az alapvető műveleteket. Most, a második részben egy háromajtós komódot fogunk építeni. Kezdünk a korpuszkialakítással, ezután megszerkesztjük az üvegezett ajtókat, valamint egyéb kiegészítőkkel látjuk el a kész komódot. Elkezdjük használni a modellünkön a Materials menüpontot, amivel különböző anyagokkal tudjuk felruházni az elkészült bútorunkat, de itt érjük majd el azt a lehetőséget is, hogy az ajtónkon üvegfelületet tudjunk beállítani. Megismerkedünk a komponens funkcióval, majd zárásként a 3D Warehouse felhőből töltünk le kész elemeket a dekoráláshoz. Kezdjük is el!
1. KÉSZÍTSÜK EL A KORPUSZT
a. Először hozzuk létre az alap téglatestet, Rectangle (R) eszközzel készítsünk egy 1400x500 mm alapterületű négyzetet, majd a Push/Pull (P) eszközzel húzzuk ki 820 mm magasra. Első lépésben a Rectangle (R) használatakor, húzzunk ki egy tetszőleges négyzetet, az egérrel kattintunk a szerkesztőfelületen, majd a jobb alsó sarokba írjuk be az értékeket, ebben a formában: 1400, 500, majd enter. A Push/Pull (P) eszközzel megtudjuk fogni a téglalapsíkot, majd elkezdjük felfelé húzni és ezután tudjuk szintén a jobb alsó sarokban beírni a 820 értéket, majd üssünk entert.
b. Miután megvan a hasábunk, kialakítjuk a fedőlapot. Ehhez először kellenek körül határoló vonalak, amiket úgy hozunk létre, hogy a felső éleket másoljuk le és 40 mm-rel lejjebb mozgatjuk azokat, kialakítva ezáltal a fedőlapunk alsó élét. Használjuk ehhez a Move (M) eszközt úgy, hogy miután kiválasztottuk a Move-t, egyszer nyomjuk meg a ctrl billentyűt. Ezáltal az egérmutató mellett megjelenik egy „+” jel. Így, ha ráfogunk egy élre, majd elkezdjük mozgatni az egeret abba az irányba, ahova szeretnénk áthelyezni, akkor a vonalunk elindul, ezután a jobb alsó sarokba üssük be a 40 értéket, majd enter. Így létre jön az új élünk, ami jelen esetben a fedőlap egyik alsó éle lesz. Tegyük meg ezt a lépést mind a négy oldalon!
c. A fedőlap jobb és bal oldalánál, valamint elöl, a fedőlapunk 20 mm-rel fog túllógni a korpuszhoz képest, amit jelen esetben úgy oldunk meg, hogy a korpusz rész oldalait vesszük vissza 20 mm-rel. Válasszuk ki a Push/ Pull (P) eszközt, amivel mondjuk a hasábunk látható hosszabbik oldalát fogjuk meg – kattintsunk rá – és kezdjük el befelé tolni. Amint megmozdult, jobb alsó sarokba írjuk be a 20-as értéket és enter. Ezáltal 20 mm-rel beljebb került a szemközti sík. A hasáb jobb és bal oldalán egyszerűen kattintsunk duplán az egérrel és a program elvégzi a legutóbbi műveletet azokon az oldalakon is.
d. Kezdjük el kialakítani a lapok éleit. Vonalakkal körbehatárolunk minden egyes alkatrészt, amelyből felépül a bútorunk, így a felesleges részeket könnyedén eltávolíthatjuk majd. Kezdjük a két oldalsó lappal. A Move (M) eszközt válasszuk ki, majd nyomjuk meg egyszer a ctrl billentyűt, megjelenik egy + ikon az eszköz ikon felett. A jobb és bal oldali éleket is másoljuk, majd toljuk el őket 20–20 mm-rel külön-külön. Ezután alulról haladjunk felfelé. Létrehozzuk a lábazatot az előbbi másolós technikával. Most 80 mm-rel kell feljebb húznunk a legalsó él másolt vonalát. Ezután itt is adunk egy vastagságot a fenéklapnak, majd a fedőlapunk alsó élét másoljuk és húzzuk lefelé 40 mm-t. Ebben a pontban alakítsuk ki még a két válaszfalunk éleit, úgy, hogy az oldalsó lapunk belső élét másoljuk és toljuk el 500 mm-re. Ezt mindkét oldalon végezzük el. Ettől a vonaltól a hasáb szélei felé, kifele a létrehozott vonalból másoljunk és mozgassuk el 20 mm-re egy vonalat, hogy kialakuljon a lapvastagság. Ezt a műveletet szintén végezzük el a másik oldalt is. Így kialakult a két oldalsó lap, a fenéklap, a két válaszfallap, valamint a lábazat körvonala.
e. A középső rész polcainak éleit ugyanazzal a technikával készítsük el, mint az előbb. Fenéklap felső élétől indulunk, 200 mm-es részekre bontjuk és kialakítjuk a polcok anyagvastagságát. 200 mm, 20 mm, 200 mm, 20 mm, 200 mm távolságokat kell kialakítani.
f. Alakítsuk ki ugyanígy a két szélső polcot is. Fenéklap alsó élétől indulva először 310 mm-re mozgassuk a másolt vonalunkat, majd 20 mm-re, kialakítva a polc anyagvastagságát, így felül is 310 mm lesz, majd ugyanezt ismételjük meg a jobb oldalon is.
g. Itt következik a látványos rész, amikor is kialakítjuk a korpuszunk belső részeit. A Push/Pull (P) eszközzel fogjuk meg az első síkunkat – bármelyik lehet –, majd miután megmozdult, üssünk be 460 értéket jobb alsó sarokban, majd enter, így kialakítva a komódunk mélységét. Ezután a további síkon, ahol a 460 mm mélységet el szeretnénk érni, kattintsunk duplán az egérrel és szépen kialakul az alapkorpuszunk.
h. Alakítsuk ki a lábazatot, úgy, hogy 20 mm eltoljuk befelé a komód korpuszának első síkjából. Ehhez megint csak kell egy határoló vonal, jelen esetben egy anyagvastagság alulról, hogy a program be tudja azonosítani, a hasábunk mely részével szeretnénk dolgozni. Forgassuk úgy a testet, hogy lássuk az alját és simán a vonal eszközzel Line (L) paranccsal húzzuk meg a lap vastagságot. Elől már meg van a kiindulási pontunk, a hátsó résznél a program automatikusan felajánlja azt a távolságot – esetünkben a 20 mm-t – ami elöl is található. Forgassuk úgy ezután a testet, hogy rálássunk az elejére és a lábazati részt kezdjük el befelé tolni a Push/Pull (P) eszközzel, majd adjunk meg 20-as értéket, enter, így 20 mm beljebb kerül, ezáltal elkészült a lábazati rész is.
2. MATERIALS
A Sketchupban használhatjuk a Materials ablakot arra, hogy a szer - kesztett testet valamilyen anyaggal ruházzuk fel. Adhatunk neki egy egyszerű színt, vagy famintázatot, de – majd az ajtók szerkesztésénél láthatjuk – egy lapnak adhatunk üvegtulajdonságot is, ezáltal áttetszővé válik. A Materials ablakot a program jobb oldali menüjéből érhetjük el, itt nyugodtan próbáljuk ki a nekünk tetsző színt vagy anyagot és „fessük” be vele a készülő komódunkat.
3. AJTÓK SZERKESZTÉSE
a. Az ajtók szerkesztését érdemes úgy végezni, hogy a korpusztól függetlenül, nehogy más elemet is kijelöljünk, vagy töröljünk éppen. Ahhoz, hogy a méret meglegyen, jelöljük ki a korpusz bal oldalán lévő ajtónyílás belső éleit, alul és felül a Select paranccsal. Mindkettőt kijelölni úgy tudjuk, hogy először kattintunk az elsőn, majd a shift gombot lenyomva tartjuk és kattintunk a másikon. Majd a Move (M) parancsot használva, nyomjunk egy ctrl gombot. Ekkor ugye megjelenik a szokásos „+” jel, mozgassuk ki balra a két vonalat.
b. A Rectangle (R) eszközzel átlósan kössük össze a két vonalat. A fentinél mondjuk a bal oldali pontot jelöljük, és húzzuk ki az alsó vonal jobb oldali pontjáig. Így létrejön a sík, amit szerkeszteni tudunk.
c. Adjunk neki anyagvastagságot a Push/Pull (P) paranccsal húzzuk ki, majd jobb oldalt, lent a mezőben írjunk 20-as értéket, így 20 mm lesz a vastagsága az ajtólapunknak. A Push/Pull (P) eszközzel növeljük meg az ajtó méretét, hogy az rátakarjon az élekre. Én jelen esetben minden oldalon 18 mm-rel növeltem a lapot. Itt is működik, hogy ha az egyik oldalt megnöveltük, a többi oldalon, csak kattintani kell duplán és a program elvégzi a módosítást. Következik az Offset parancs, amivel, ha belekattintunk a készülő ajtónk közepébe, akkor egy keretet tudunk létrehozni. Üssünk be 80-at jobbra, lent a mezőben, így körbe az ajtónkon 80 mm keret keletkezik. Töröljük a középső elemet a Push/Pull (P) eszközzel. Adjunk meg 20-as értéket, így a 20 mm anyagvastagságot kitöröltük. A törölt rész helyébe hozzuk létre az üvegfelületet. Használjunk ehhez Rectangle (R) eszközt. Nagyítsunk bele a rajzunkba, úgy, hogy lássuk jobb oldalt, a lenti belső sarok részt. Amint a belső élen elkezdjük mozgatni az egeret, a program automatikusan megtalálja a közepét. Kattintsunk bele egyszer a Rectangle (R) eszközzel, ezután mozgassuk fel a bal oldali, belső sarok élébe az egérmutatót. Így létre jön a belső lap, az anyagvastagság közepén.
d. A most létrehozott belső lapnak adjunk meg a Materials eszköztárból – amit a képernyő jobb oldalán találunk – üvegfelületet: a Glass and mirrors, második sor utolsó lesz, amit ki kell választanunk, ezután kattintsunk a kívánt felületre és az egyből átlátszóvá válik.
e. Amennyiben idáig eljutottunk, akkor jók vagyunk! Viszont ezen a ponton egy kicsit bonyolódik a helyzet, mert elkezdjük használni a komponens funkciót. Olyan elemeknél tudjuk kihasználni a komponens segítségét, amelyek többnyire hasonló felépítésűek. Jelen esetben az ajtók mérete, formája ugyanaz és mindkettőre kerül majd fogantyú. A fogantyút például elegendő lesz az egyik ajtón elkészíteni és már a szerkesztés folyamán egyből megjelennek a szerkesztési folyamatok a másik ajtón is. Nézzük, hogy is néz ki ez a gyakorlatban. A Select eszközzel jelöljük ki az ajtót úgy, hogy semmi más ne kerüljön bele. Az egész kékre vált, majd jobb klikk az ajtón és a felugró ablakból, válasszuk ki a Make Component pontot. Ezután akár vissza is mozgathatjuk az ajtót a helyére. Amennyiben még nem tettük meg érdemes előtte az elkészült ajtónkat is beszínezni. A létrejött komponenst, úgy tudjuk majd szerkeszteni, hogy dupla klikkel bele kell kattintanunk.
f. Ezt a komponenst – a fogantyú nélküli kész ajtót – tudjuk duplázni, lemásolni, ugyanúgy, ahogy eddig is tettük az elemekkel. Egyelőre ne lépjünk bele a komponensbe, kattintsunk valahol a szerkesztőfelületen, ha éppen benne lennénk. A Move (M) eszközt válasszuk ki, majd nyomjuk meg a ctrl billentyűt, ezután a meglévő ajtóból készítsünk másolatot. Az így létrejött második ajtót is mozgassuk a helyére.
g. Most kattintsunk a bal oldali ajtóra duplán, ekkor belépünk a komponensbe. Amit itt létrehozunk a szerkesztés folyamán, az létrejön a másik ajtónál is. Készítsük el a fogantyúkat. Az ajtó jobb oldali keretrészén hozzuk létre a segédvonalainkat úgy, hogy kb. középen legyen egy négyzet kijelölés, amiből kitudjuk húzni a Push/Pull (P) eszközzel a fogantyút. Láthatjuk a szerkesztés folyamán, hogy amit a komponensen belül létrehozunk, az egyből megjelenik a másik ajtónál is. Annyi hiba lesz a történetben, hogy a bal oldali ajtón, jobb oldalt hozzuk létre a fogantyút, így a jobb oldali ajtón is erre az oldalra kerül majd. Egy egyszerű Rotate paranccsal forgassuk el 180 fokkal az ajtónkat úgy, hogy a Rotate eszköz kiválasztása után az ajtó középpontjába tegyük először a jelölést, majd valamelyik csúcspontba ezáltal szépen elfordul, nem fog elmozdulni oldalirányban.
A komódunk közepére létrehozhatunk fiókokat, vagy egy pluszajtót is akár. Kezdjük el használni a 3D Warehouse-gyűjteményt is akár, amit a kijelző jobb oldalán találunk. Rengeteg kiegészítővel tudjuk felruházni az itt lévő kész elemekből a saját komódunkat. Érdemes a különböző lépéseknek akár többször is nekifutni, valamint nyugodtan szerkesztheti a kedves olvasó a saját elképzelései alapján a komódját. Mindenkinek jó szerkesztést és kitartást kívánok!
Kapcsolódó dokumentum:
tervezzunk-sketchuppal-2-resz
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Milyen előnyöket nyújt a minőségi fapadló, és mit tud egy EDELHOLZ-termék?
A gyorsan változó, egyre több és több választási lehetőséget kínáló padlópiacon van egy termék, amely évszázadok óta kikophatatlan, népszerűségéből mit...
Miért érdemes beszerezni otthonra egy kis fűrészgépet?
Egy kompakt fűrészgép segítségével értékes fát takaríthat meg, deszkákat vághat építkezéshez vagy háztartási tárgyak javításához, pén...
Egyetemi hírek – 2025. január
A Soproni Egyetem 2025. januári hírei