Otthontervezés személyesen

A cégeknek a mai világban is sok, s évről évre egyre több felület áll a rendelkezésükre, ahol megszólíthatják a vásárlóikat. Egy kiállításon való részvétel közvetlenebb, személyesebb kapcsolatteremtést tesz lehetővé, valamint bemutatkozási lehetőséget kínál arra az esetre, ha termékünk, szolgáltatásunk még nem ismert széles körben. Eredményes lehet a kiállításon való részvétel akkor is, ha új termékkel jelenünk meg a piacon. A CONSTRUMA kiállításon jártunk, amelynek keretében megrendezett OtthonDesign szakkiállítás a 10 éves jubileumát ünnepelte.

Az idei OtthonDesign Otthonteremtési Szakkiállításra szombat délelőtt érkeztünk meg a Hungexpo Kiállítási Központba, ahol kígyózó sorok várakoztak a pénztárak előtt, viszont a tömeg a pavilonokba belépve már nem volt érzékelhető. A kiállítók igényes standokkal, felkészült kollégákkal várták a látogatókat. Mi leginkább az asztalosipari termékeket és az azokkal kapcsolatos újdonságokat kerestük.

Sok embert vonzottak az OtthonDesign kiállításon bemutatott konyhák. A modern konyháknál jellemző volt a letisztult, egyszerű felület, illetve a hatalmas pulttal, rengeteg tárolóhellyel ellátott kamraszekrények. Nagy látványosságot jelentettek a motorizált megoldások, amelyek már nemcsak egy frontot mozgattak, hanem komplett szekrényrészeket rejthettünk el, vagy épp varázsolhattunk elő. Nagy sikerük volt a többfunkciós, sok tárolórekesszel ellátott kihúzható vasalatoknak, a sarokszekrény-megoldásoknál a kiforduló vesetálca-megoldásoknak. A modern konyhabútor mellett rusztikus, vintage stílusú bútorokat is láthattunk, amelyeket szintén nagy érdeklődéssel vettek körbe a látogatók, s próbálták ki a bútorok funkcióit. Nagyon szép és igényes munkákat mutatott be több nyílászárógyártó cég is, ahol széles választékkal várták a nagyérdeműt. A hagyományos színek mellett a nyílászárókon megjelentek az erősebb tónusú, rikítóbb színek is, amelyek láthatóan tetszettek az érdeklődőknek. Tömörfa bútorok terén a Pfiffer Bútor standján láthattunk lenyűgöző bútorokat, szakembereik tölgy, cseresznye és diófából készítik termékeiket.

Az áprilisi CONSTRUMA kiállítási csokorra bejelentkezett közel 400 cég 5 pavilonban várta a szakembereket, az építkező, felújító végfelhasználókat. A csokor egyik növekvő népszerűségű, rendkívül látványos területét ölelte fel a design és a lakberendezés legnagyobb hazai szakkiállítása. Az OtthonDesign a lakásbelső kialakításának összes témakörét magában foglalja, a bútoroktól a burkolatokon és a konyhatechnológián át a lakberendezési tanácsadásig. A legújabb hazai trendek bemutatásáról a fiatal tervezők munkái gondoskodtak a Magyar Design-standon. A kiállítás szakmai részét erősítette a FABUNIO – Magyar Fa- és Bútoripari Unió által szervezett konferencia, és szakmai program- és bemutatósorozat, valamint a Lakberendezők Országos Szövetsége által koordinált, új szakmai trendeket enteriőrök formájában bemutató projekt. A Lakberendezők Országos Szövetsége az ergonómiát helyezte fókuszba. A látogatók három különböző pavilonban felépített tematikus standokon nemcsak az aktuális trendek és örök érvényű esztétikai normák jegyében fogant enteriőrökből, a forradalmian új anyagok és korszerű megoldások sorából meríthettek inspirációt, de a lakóterek megszervezésének sarkalatos ergonómiai szempontjairól is hasznos információkat szerezhettek. Az év színét a Pantone Intézet évről évre meghatározza, amit követ a divat világa. Ám tartsuk észben, hogy csupán egy esztendőre szól, múlandó, mint a trendek maguk. Nem érdemes az egész lakást, a nagyobb bútorokat az év színére hangolni, inkább egy-egy kisebb kiegészítő, vagy falszakasz idomuljon hozzá. Az év színéről és az idei trendekről Zsuzsics Renátával, a Lakberendezők Országos Szövetségének tagjával beszélgettünk. A vírushelyzet alatt kialakult home office megoldásokat sok cég tovább tartja, így fontos szerepet kap a multifunkciós terek kialakítása.

Az otthoni munkahely berendezésére legtöbbször valamely helyiségből veszünk el egy részt, így a rendelkezésünkre álló terek többféle igénynek kell, hogy megfeleljenek. A szeparálást megoldhatjuk térelválasztókkal, helytakarékosság szempontjából előtérbe kerülnek a multifunkciós bútorok: könyvespolcba integrált asztallap laptop számára, tárolópuff, szekreter, mobil kis lerakóasztalok tárolókapacitással – ez utóbbiak a dohányzóasztal helyett. A terasz szinte új lakótérré avanzsál. Már nemcsak az enteriőr meghosszabbítása az exteriőr, egyre inkább összeolvad a kettő, így fontos, hogy harmonizáljon a lakásbelsővel. Az újonnan kialakított teraszunkon létrehozhatunk látványos és invitáló kültéri konyhát, kisebb hely esetén egy jól felszerelt grillsarkot, hogy minél közelebb kerülhessünk a természethez a gasztronómiai kalandozásaink során is. Nappalinkban vagy hálószobánkban helytakarékos megoldást jelenthet egy beépített tolóajtós szekrény, átgondolt belső elrendezőkkel, rejtett mechanizmusokkal, a tárolandókhoz igazodó különböző méretű fiókokkal – saját szükségleteinkre, mondhatni személyre szabottan. Ha tehetjük, kombináljuk az izgalmas anyagokat: fát, üveget, fémet. A fürdőhelyiség is egyre inkább szobaszerű – az oda választott bútorok vonalvezetése, anyaghasználata finomodik, a praktikumon túl az esztétikum is hangsúlyos. 2022-ben a lakberendezés arról is szól: merjünk önmagunk lenni, tobzódni azokban a színekben, struktúrákban, sőt mintákban is, amelyek számunkra a legkedvesebbek – idén nincs túl sok vagy túl kevés, a fontos az, hogy önmaga legyen az ember. Az elmúlt két évben óhatatlanul befelé kellett fordulnunk, igazán alaposan feltérképezve igényeinket, szembesülve valódi énünkkel: a kényszerű, de hasznos önismereti próbatétel jutalmaként legyünk bátrak és tegyünk saját magunk kedvére! Biztonságos metódus, ha az apróbb kiegészítőkkel kezdjük a merészebb színek, minták használatát, a nagyobb felületeket semlegesre hangolva. Nem kötelező felülni a trendek diktálta hullámok hátára, csak akkor vállalkozzunk rá, ha azonosulni tudunk velük. Becsüljük meg örökölt bútorainkat, újítsuk fel őket, adjunk nekik új esélyt, törekedjünk a fenntarthatóságra, környezetbarát otthonteremtésre. A minél kisebb ökológiai lábnyom magunk mögött hagyása a cél, a jövő generációinak figyelembevételével, a törődés jeleként.

Az év színe 2022-ben a Very Peri (Pantone 17-3938) lett, amely egy dinamikus, élénk kékes-lilás árnyalat. Életünknek az elmúlt, kihívásokkal teli időszak utáni újragondolására ösztönöz, bátor, egyben kíváncsi tónus, az állandóságot szimbolizáló nyugodt kék és az energikus ibolyavörös különleges, finom kombinációja. A FABUNIO április 7-én a Hungexpo E épületében tartott szakmai napot, Bútoripari Körkép 2022 címmel. Az európai uniós támogatással megvalósuló projekt a bútoripar munkaerő-piaci kihívásait tágabb kitekintésben, keresleti és kínálati megközelítésben kutatja. Az iparág szereplőinek bevonásával feltárták az iparág nehézségeit és kitörési pontjait, illetve az érdekképviselettel szemben megfogalmazott elvárásokat is. A témában Kiss Gábor Ferenc, az Enrawell Consulting Kft. ügyvezetője ismertette a projekt eredményeit és a megfogalmazott javaslatokat. A FABUNIO egy másik uniós támogatással megvalósuló projekt keretében a bútoripari szakképzés kihívásainak azonosítására és a lehetséges megoldási utak feltárására vállalkozott – a pályaorientáció, életpályamodell és élethosszig tartó tanulás eszközeinek felhasználásával és szellemiségének szem előtt tartásával. VÁGJ BELE! – Pályaorientáció a bútoriparban címmel, dr. Suhajda Csilla, az Enrawell Consulting Kft. szakértője foglalta össze a projekt eredményeit, köztük az annak keretében kidolgozott életpálya-építési és önmenedzselési szakmai műhelymunka tapasztalatait. A Bútorvásárlás magyar módra előadást Pakainé dr. Kováts Judittól hallhattuk, aki az Effix-Marketing Kft. kutatásvezetője, marketingigazgatója, társtulajdonosa. Munkái között öko-tudatformáló, valamint fából készült termékek népszerűsítését célzó kampányok tervezése, előkészítő kutatása és megvalósítása található. Emellett számos multinacionális cég és hazai vállalat K+F projektjében dolgozott résztvevőként, vezetőként. Két alkalommal vezette a bútorpiacot érintő átfogó kutatásokat, melyek célja a magyarországi bútorvásárlói szokások kvantitatív vizsgálata volt. 2021–22-ben a FABUNIO felkérésére, A bútoripar munkaerő-piaci kihívásai című pályázat keretében munkatársaival a pandémia következtében kialakult bútorvásárlási szokásokat vizsgálták. Előadásában az itt szerzett tapasztalatokat vázolta fel. Ezt követően dr. habil Alpár Tibor Vállalati kapcsolatok és akkreditált vizsgálatok a Soproni Egyetemen című előadását hallhatta a közönség.

A kiállítás ideje alatt Wood Like Workshopon vehettek részt a faipar iránt érdeklődő gyerekek és felnőttek, akik szerették volna próbára tenni a kézügyességüket. A Wood Like-program 2016 áprilisában debütált a CONSTRUMA – OtthonDesign kiállításon azzal a céllal, hogy a fával való munka örömét és szépségét minden lehetséges módon közvetítse. A szervezők 2017-ben aktuális tartalommal töltötték meg a brandet, és a szakképzés népszerűsítésének szolgálatába állították. A fa- és bútoripari szakmák vonzóvá tétele érdekében a Wood Like-logó égisze alatt azóta is minden évben látványos installációk és workshopok várják a pályaválasztás előtt álló fiatalokat és mindenkit, akit vonz a fával való munka szépsége. Az érdeklődők bekapcsolódhatnak a konkrét munkába és alkotásaikat haza is vihetik. Idén tavasszal Holánszki Réka és Kovács Gábor (Közmű – Közös Műhely) vezették be az érdeklődőket a famegmunkálás szépségeibe. A Közmű csapata nagy tapasztalattal rendelkezik: állandó workshopjaikon túl iskolai foglalkozásokon és nyári fesztiválokon mutatják be a famegmunkálás lehetőségeit.


Kapcsolódó dokumentum:


otthontervezes-szemelyesen


Tetszett a cikk?