Kiállított vizsgaremekek a Kozmában

Ismét eltelt egy tanév, és mint több évtizede, minden év végén a budapesti Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola végzős hallgatóinak vizsgamunkáiból közel egy hónapos kiállítás nyílt az iskola aulájában.


Bükk-rozsdamentes acél dohányzóasztal – Bacsevits Ervin

Az idei év termése legalább olyan izgalmas, mint a korábbiak, mégis évről évre karakteres változások figyelhetők meg. A  kilencvenes évek elején a végzősök még adott dokumentáció alapján mindnyájan ugyanazt a vizsgamunkát készítették el,  többnyire komódot vagy nagyobbítható étkezőasztalt. A táblásított fenyőből vagy furnérozott forgácslapból készült bútorokat  később az iskola kiárusította.

A kilencvenes évek közepétől gyökeres változás történt. Mindenki önálló, saját tervezésű bútort vagy esetleg más terméket készített. A kezdeti évek elég sok problémát vetettek fel, amiket az évek során kiküszöböltünk. Például volt reneszánsz  baldachinos ágy faragva, ami alig fért el a műhelyben, volt 360 kg-os biliárdasztal vagy több száz órát igénylő intarziás,  faragott tálalószekrény. Ezek a vadhajtások mára már zömmel eltűntek, de még időnként most is előfordul egy-egy  speciális eset.


Dió-kőris cipősszekrény – Tulok Márton

A szabályok a következők:
Azok a diákok, akik technikusnak készülnek, már a végzést megelőző évben egyeztetnek a szülőkkel, családtagokkal, szakmai elméleti és gyakorlati kollégákkal, hogy mi is legyen a vizsgamunka és az az iskola – egyébként igen jól felszerelt  – műhelyeiben elkészíthető-e. Javasoljuk, hogy a diák olyan terméket tervezzen, ami neki vagy a családjának  szükséges.

Az anyagválasztás nagy szabadságfokú: van, aki a legolcsóbb fenyőből dolgozik, és szép terméket készít, de van, aki több  százezer forintot költ a vasalatokra. Sajnos a diákok családjainak anyagi helyzete lehetővé teszi ezeket a lehetőségeket is,  szerencsére ez eddig nem okozott problémát.

Az agglomerált anyagok használatát nem tiltjuk, de csak furnérozva lehet forgácslap vagy vékony HDF-lapokat fiókfenék  vagy korpuszhátfal alkatrészként. A vizsgamunka szerkezeti kialakításához, a fakötések tervezéséhez javasoljunk minél  több hagyományos kötésfajtát, így a klasszikus keretkötéseket deszka- vagy lemezbetéttel, a különböző fogazásokat a  korpusz- és fiókkávák összeépítéséhez. Szerencsére ezek a megoldások egyre divatosabbá válnak.

A tervezésnél szerencséje van annak a diáknak, akinek egy meglévő bútoregyütteshez kell kiegészítő bútort gyártania.  Ebben az esetben adott az anyag, a stílus, a szerkezetek. Az ötletek és a tervek egy jó része az internet világából származik.  A szörfözés során talált fotó vagy filmrészlet jó kapaszkodó. Viszont ebben az esetben ki kell alakítani a pontos  méreteket, ki kell választani az anyagokat, korrekt szerkezeti kötésrendszert kell kitalálni. Az interneten talált ötlet  újraálmodása sokszor produkál veretesebb megoldást, mint a másolt minta.


Pácolt fenyő lerakóasztal – Homok Ádám

A gondolatok és tervvázlatok alapján szeptember első felében történnek a szaktanári és műhelyegyeztetések. Akár túlméretezett, akár túl egyszerű vizsgamunka esetén javasoljuk a megfelelő irányú módosításokat. Szeptember 20. után kerül sor a tervek, elképzelések védésére.

Konkrétan:

  • Rövid műszaki leírás.
  • Rajzdokumentációk – jellegrajz, csomóponti rajzok, sablonrajzok, alkatrészrajzok, alkatrészjegyzék.
  • Normatív számítások – alapanyagnorma, segédanyagnorma, szerelvényjegyzék, szabásjegyzék.
  • Részletes technológiai leírás-technológiai lépések, gépek, balesetvédelem.
  • Vonalas folyamatábra.
  • Árkalkuláció
  • Ütemterv.

Ekkor minden diák kézzel rajzolt vázlatok, térábrák vagy digitálisan elkészített háttéranyag, esetleg fából vagy kartonból készített makettek segítségével 5–7 fős szakmai bizottság előtt védi meg elképzeléseit. Esetenként a bizottság valamelyik tagja szerkezeti, anyag- vagy formai módosításokat javasolhat – ami némi vitát gerjeszthet. A részletek pontosítása után minden rögzítésre kerül. A vizsgamunka legfontosabb paramétereivel, a részfeladatok határidejével és a minősítés szempontjaival ezek után kapja meg minden diák a személyre szóló feladatkiírást.

A tanév első felében készítik el a termék 20–25 oldalas dokumentációját. Ebben a dokumentációban szerepel minden  olyan rajz és számítás, valamint más, a gyártástechnológiához szükséges táblázat és leírás, hogy azt akár üzemi  körülmények között több ezer darabos sorozatban is lehessen gyártani.


Díszvendégek munkái

A feladatkiírásban ugyan nem szerepel előírásként, de ma már gyakorlatilag csak számítógépen készült rajzokkal, szerkesztett szöveggel és táblázatokkal találkozunk, hiszen az iskolai oktatás része a számítógépes írás és rajzolás tanulása.

Bár a dokumentáció készítéséhez a tanítási órákon minden elméleti hátteret megadunk, sok, korábbi évben készített dokumentációt viszünk be mintaként az órákra, a leadás után rengeteg kisebbnagyobb hibát találunk.

A második félévben 10 műhelyfoglalkozás áll a diákok rendelkezésére a megálmodott termék elkészítésére. A 100 óra elvileg elég is, de sajnos anyaghiba, rossz gépbeállítás, figyelmetlenség miatt mindig előfordulnak csúszások is. Ilyenkor  csak külön engedéllyel lehet plusz időhöz jutni. Alapszabály, hogy gyakorlatilag minden munkafolyamatot az iskolában kell  elvégezni. Mivel a vizsgamunkák között van díszesen faragott, intarziás darab is, a diák ilyenkor természetesen engedélyt kérhet arra, hogy otthon dolgozzon és az így elkészült alkatrészeket építse be a bútorhoz. Az év végi szakmai vizsgák  keretében kerülnek minősítésre a dokumentációk és maga a termék is. Nagyon sok múlik a precíz kivitelen és a jó  felületkezelésen. Néhány éves tendencia a bio felületkezelő anyagok használata, ami még értékesebbé teszi ezeket a  precíz kivitelű, igényes kialakítású bútorokat. A vizsgamunka-kiállítást az iskola aulájában ünnepélyes keretek között nyitja  meg az igazgató, méltatva a több mint 130 éves múltra visszatekintő faipari iskola szép hagyományait.


Dió nagyobbítható étkezőasztal– Barabás Csongor


Kőris-cseresznye cipősszekrény – Papp Marcell

Az utóbbi években minden vizsgamunka- kiállításon volt díszvendégünk. Ők valamikor az iskola diákjai voltak, de az  eltelt  évek alatt valami kiemelkedőt alkottak a szakmában, ami miatt a felnövekvő szakmai ifjúság példaként tekinthet rájuk. Az idei év kiemelt díszvendége Bánhalmi Gábor volt, aki 1974-ben végzett faipari technikusként. 1979-ben lett faipari mérnök, majd belsőépítész. 2000 óta ügyvezetője az Origo Design vállalkozásnak. Rendkívül precíz kivitelű, szép formatervű,  korrekt működésű bútorai méltán jelentenek jó példát végzős diákjainknak. A közelmúltban végzett Nóra Beatrix és Bálint  András jelenleg a MOME formatervező hallgatóiként néhány izgalmas faipari munkával színesítették kiállításunkat.

A körülbelül június 20-ig az iskola nyitvatartási idejében látogatható kiállításon külsős és házon belüli érdeklődők  szavazhatnak arra, hogy melyik bútorok tetszettek leginkább. A június 24-i szakmai oklevél átadáson így a mesterek és az  oktatók által megítélt szakmai díjazáson túl közönségszavazati díjakat is kapnak, amire mind ők, mind szüleik méltán  lehetnek büszkék.

Pauló Tamás
Dr. Kulányi Erika


Tetszett a cikk?