A milánói bútorkiállítás

Az olaszországi bútorkiállítás 2018. április 17–22. között a Fiera Milano központban került megrendezésre, ahol a bútorvilág legnagyobb gyártói a legújabb trendeknek megfelelő bútoraikat és lakberendezési tárgyaikat mutatták meg az érdeklődő nagyközönségnek. Az újdonságokra most is több százezren voltak kíváncsiak. Jellemzően itt találkozhatunk először azokkal a belsőépítészeti és egyéb trendekkel, amelyek az elkövetkezendő néhány évben mindennapjaink részeként megjelennek bútorainkban, a nappaliban, a hálószobában, vagy éppen a munkahelyünkön.

A milánói bútorszalont 1961-ben alapították, így az idei már az 57. kiállítás volt. 2018-ban több mint 200 ezer négyzetméteren 165 ország 2000 kiállítója képviseltette magát, ezért egyáltalán nem túlzás azt mondani, hogy a Salone del Mobile a világ egyik legmeghatározóbb bútorkiállítása. A vásár fő csapásiránya a dizájn, a klasszikus és a luxusvonalak voltak, illetve alapvetően az alábbi öt nagyobb egységre tagolódott:

1. Nemzetközi bútorkiállítás

2. EuroCucina / FTK technológia a konyha számára

3. Nemzetközi fürdőszoba-kiállítás

4. Lakberendezési kiegészítők

5. Salone Satellite

A designvásár a nagyközönség számára is iránymutató és érdekes, de alapvető feladata, hogy a kiállító cégek jelenlegi és jövőbeni partnereikkel személyesen találkozhatnak, aminek köszönhetően ápolhatják meglévő szakmai kapcsolataikat, illetve újabb üzleteket köthetnek. Ezt elősegítve, az átlagos érdeklődőknek csak a hét utolsó pár napján látogatható az expo, azonban a diákok külön figyelmet kapnak, ők a vásár teljes időtartama alatt bármikor megtekinthetik a standokat.

Ez a rendezvény a világ minden részéről évről évre óriási tömegeket mozgat meg, ami a szervezőket a beléptetéstől kezdve, a koordináláson át a napi kiszolgálásig komoly feladat elé állítja. De a látogató sincs könnyű helyzetben. Sokszor az évek óta tréningezett kreatív gondolkodás és határtalan képzelőerő sem tudja leképezni a vásár helyszínének személyesen tapasztalható lenyűgöző méreteit. Akinek nincs lehetősége a teljes hatnapos nyitvatartási időt a kiállítás alapos megtekintésével és a saját fizikai állóképességének tesztelésével tölteni, érdemes szelektálni a sokszínű program közül és menetrendet készítenie, hogy mikor mit szeretne megnézni. A kiállítás alapterülete olyan hatalmas és mindennap olyan nagy az érdeklődők száma, hogy be kell tervezni a kiállításon belüli közlekedési időt. A kiállítás gerincét alkotó főutca vége a belépést követően szabad szemmel alig látható, hossza körülbelül 20–25 perc séta hosszával egyenértékű. A különböző témákat feldolgozó mintegy 20 óriási épület ehhez az úthoz képest kétoldalt váltakozva helyezkedik el.

Az első épületekbe belépve a látogató amilyen lelkes, olyan nagyon parányinak érzi magát. A vezető márkák mellett gyakorlatilag minden kiállító maximalizálja a rendelkezésére álló tér által nyújtott hatást, így az állandó tömeg mellett folyamatosan lenyűgözőbbnél lenyűgözőbb installációkkal és termékekkel találkozhatunk. Az első néhány óriási épület standjait végigjárva és a kiállított terek, termékek alapos szemrevételezését követően, még a legnagyobb tűrőképességgel rendelkező, edzett látogató is elkezd megtelni a látottakkal. Több napon át ismételve ezt a folyamatot, komoly fizikai és szellemi fáradtság lehet tapasztalható, ezért az egész napos monoton nézelődéseket mindig érdemes valamivel, akár más stílusú standok megtekintésével kicsit lazítani.

A kiállítás gerincét a különféle bútorok adták, amelyeket stílus és lakótér szerint rendszereztek a szervezők, azonban kiemelt szerepet és felületet a konyha kapott, ami jellemzően már nem az a konyha, amire az átlagos felhasználók gondolnak. Sok esetben a dolgok újraértelmezésére láthatunk professzionális megoldásokat, azonban az nem változhat, hogy a konyháknak nemcsak szépnek, de hasznosnak és praktikusnak is kell lenniük. A technológiai fejlesztések és az innovatív megoldások kiterjedtek a beépített eszközökre, gépekre, az anyaghasználatra, a formákra és a színekre is. A látvány mellett számos élő főzőműsorral is csalogatták a nézelődőket.

A luxusmegoldásokat, termékeket bemutató épületben könnyen eláll az ember lélegzete, hogy milyen anyaghasználatokkal és megoldásokkal készülnek a termékek. Egy hétköznapi embernek ezek sok esetben a giccs kategóriát képezik, azonban talán itt vannak a legkomolyabb tárgyalások és üzletkötések.

Az épületek és standok között bolyongva több helyen felfedezhetjük a „don’t touch” és a „no photo” instrukciókat. Ha a kiírásokról megfeledkezve a látogatóban bizonyos helyzetekben felülkerekedik a természetes kíváncsiság és például kipróbál egy több ezer eurós terméket, amit az adott helyen nem lenne szabad, akkor esetenként szigorúan figyelmeztetik a tevékenység felhagyására. A kialakult kellemetlen helyzet némileg fokozható és egyben megnyugtató módon rendezhető is, ha a látogató belépőjén fellelhető a PRESS (újságíró) felirat. Ennek diszkrét jelzése, mosolyt csalva az arcokra nagyon hatékonyan felül tudja írni a történteket és varázsütésszerűen megváltoztatja a helyzetet.

A rendezvény kiállítói gyakorlatilag minden igényt kielégítően nagyon széles skálán vonultatják fel termékeiket, így minden érdeklődő megtalálhatja a számára legmegfelelőbbet.

A Satellite rész mindig kiemelt figyelmet kap. Sokak örömére a szervezők kíváncsiak arra, hogy mi van a 35 év alatti fiatal tervezők fejében, mit gondolnak a világról. Egységstandokon mutathatják meg magukat és állíthatják ki egy-egy innovatív terméküket, vagy ismertethetik projektjeiket. Idén kifejezetten nagy létszámú és erős nemzetközi mezőny volt megfigyelhető, amiből az is látszik, hogy a feltörekvő designerek komolyan veszik ezt a bemutatkozási lehetőséget.

A milánói bútorkiállítás során a látogatók egy rendkívül nagy értékű projektcsomagot kaptak, aminek segítségével a tervezők a jövőre nézve rugalmasabban és tudatosabban alakíthatják termékeiket, illetve a különböző élettereiket. 

Fotó:
Csák Vince
Németh Dóra
Dr. Antal Mária Réka
Dr. Horváth Péter György


Kapcsolódó dokumentum:


a-milanoi-butorkiallitas


Tetszett a cikk?