Felszabadult az alkotói szabadság
A művészeti irányzatok megismerése, felismerése fontos képesség (kellene, hogy legyen) az asztalosszakmában is. Egy stílusidegen bútor, vagy épületasztalos-ipari termék rendkívüli módon ronthatja az összképet. Az ember persze ki is fogyhat az ötletekből, inspirációra lehet szüksége. Ilyenkor érdemes egy művészettörténeti könyvet elővenni, s jobban belemélyedve utánajárni a stílusjegyeknek, a technikáknak. Például a szecessziónak, amely nekem is az egyik legkedvesebb stílusirányzatom.

Alfons Mucha: Dry Impérial plakát
A szecesszió szinte az összes művészeti ágat meghódította Európában az 1800-as évek végétől kezdve az első világháborúig. Más néven, de ugyanazon elvek alapján, a nacionalista jegyeket felhasználva tették országonként egyedivé: art nouveau, vagyis „új művészet” a franciáknál, Jugendstil, azaz „fiatal stílus” az osztrákoknál, Secession névvel „kivonulás” a németeknél, „szabad stílusként” Stile Liberty az olaszoknál és Modern style elnevezéssel „modern stílus” az angoloknál.
A mozgalom azért jött létre, hogy segítsen a kor emberének elszakadni a múlttól. A XIX. század végére a művészek megpróbáltak minden eddigi stílusból újat alkotni, több-kevesebb sikerrel. Ezen stílusirányzatok a nehezen értelmezhető eklektika és historizmus voltak, s ezek különféle változatai: neobarokk, neogót, neoklasszicista stb. Ez idő tájt jellemzően nagyon színpadias alkotások születtek. Ekkor lendült fel az iparosodás is, új szelek jártak Európában – friss, modern lendület kellett az embereknek, amely teljesen új alapokra épül. Ez volt a szecesszió. Szabadon áramló formáihoz az inspirációt a növényvilágból merítette.

Van de Velde által tervezett íróasztal (Orsay Múzeum, Párizs) (1898–1899)

„Dawn and Dusk” ágy Émile Gallétól, Franciaország (1904)
A szó maga kivonulást jelent, ami utal arra, hogy 1897-ben Bécsben negyvenkilenc művész kivonult a városi művészeti központból, hogy új művészetet teremtsen.
A szecesszió mindenekelőtt az iparművészetben, s bizonyos mértékig ahhoz kapcsolódva, a képzőművészetben kifejlődő mozgalom.
A szecesszió mindenekelőtt az iparművészetben, s bizonyos mértékig ahhoz kapcsolódva, a képzőművészetben kifejlődő mozgalom. A tárgyalkotásban, a grafikában és a festészetben, de gyakorlatilag minden művészeti ágban megtalálta a maga útját. Az építészetben is gyakran folyamodott az ipar- és a képzőművészet segítségéhez. Jellemző rá, hogy kerülte a szögben törő, egyenes vonalakat. A geometriai formák helyett a természetes növekedés élményét keltő, szabadon áramló formákat kedvelte. Arra törekedett, hogy az alakulóban lévő élet lendületét, a technikai fejlődés hatására mind jobban felgyorsuló jelent közvetítse. Ugyanakkor volt benne valami romantikus indíttatású szembefordulás is a modern világgal. Tiltakozott a gyáripar, a tömegtermelés embernyomorító személytelensége ellen. A termelés folyamatában egyszerű eszközzé vált, mechanikus részmunkát végző emberek helyett az alkotói szabadságot akarta visszaadni. Nem beszélve a sorozatgyártás silány minőségéről, az egyedileg, kézzel készült termékek magas minőségéhez képest. Az egyéniség teljes értékű kifejtésére lehetőséget nyújtó kézműves munka örömét hirdette, hitt abban, hogy az alkotótevékenységben nyert öröm, kiteljesedés a társadalom bajait is orvosolni tudja.

Émile Gallé: Üvegváza
A képzőművészetek és iparművészetek között nem tett különbséget. Újraformálja a tárgyi világot, a lakberendezési és használati tárgyakat, a plakátot, a reklámgrafikát, a nyomtatott betűt, a divatcikkeket, de az erőművek gépein is ott a nyoma. A modern dizájnszemlélet szándéka ott van benne, céljaihoz a legkorszerűbb technológiai megoldásokat és anyagokat (acél, bauxit, vasbeton, üveg) is felhasználja. Sok szecesszionista művész több területen is alkotott, mint például Victor Horta az építészetben, belsőépítészetben, a textildesign területén stb.
A XIX. század közepének nagyhatású teoretikusa, John Ruskin (1819–1900) hangoztatta elsőként azt, hogy a megújulás érdekében vissza kell találni a kézművesség megbecsüléséhez, ahhoz az anyag tiszteletén alapuló őszinteséghez, amellyel a középkori mesterek dolgoztak. Ezt a meggyőződést képviselte s érvényesítette a gyakorlatban Ruskin követője, William Morris (1834–1896). Ő volt a vezéralakja annak a kezdeményezésnek, amely Angliából gyorsan átterjedt a kontinensre is, s amelynek szelleme áthatotta a századforduló egész művészetét.

A Tassel-ház homlokzati képe
Néhány jelentős szecessziós művész Európából:
- Grafika/plakát: Alfons Mucha, Aubrey Vincent Beardsley, Klimt
- Festészet: Alfons Mucha, Egon Schiele, Munch, Henri de Toulous-Lautrec
- Kerámia: Émile Gallé, Maurice Dufrêne, Edmond Lachenal, Paul Bonnaud
- Üvegművesség: Émile Gallé, Tiffany
- Ékszer: René Lalique, Tiffany, Georges Fouquet
- Textilművesség: Koloman Moser, Eugéne Grasset, Victor Horta
- Bútor/belsőépítészet: Agostino Lauro, Van de Velde, Gustave Serrurier-Bovy
- Építészet: Joseph Maria Olbrich (osztrák Secession épület), Gaudí, Victor Horta, Mackintosh, Otto Wagner
A SZECESSZIÓ ÉPÍTÉSZETE
Az építészetben a szecesszió legnagyobb szemléletbeli eltérése a korábbi stílusirányzatokhoz képest az volt, hogy megszabadította a tervezést a történeti formák, s az eklektika idején kialakult merev szabályok kötöttségeitől. Helyette az számított, hogy a rendeltetésből fakadó, tényleges használatból kiindulva az épületek jobban megfeleljenek a korszerű követelményeknek. A kínálkozó lehetőséggel a mesterek – egyéniségüktől függően – másmás módon éltek. Volt, akinél a funkcionális alakítás, másoknál a korszerűséget hangsúlyozó dekoratív forma került előtérbe. S voltak olyanok is, akik szinte képlékeny anyagként kezelték az épületet, s a plasztikus forma kifejező erejét juttatták érvényre. Az építészet addigi történelme során soha nem volt annyira sokszínű, mint a szecesszió idején. Az alkotók szándéka szerint most minden feladat megismételhetetlenül egyedi volt, s megoldása a feltételekhez illően egyéni.

Alaprajz
A szecesszió vágya a homogén stílus megteremtése volt. Így az alaprajztól kezdve a legutolsó belsőépítészeti részletig, jellemzően ugyanaz az ember tervezte az épületet, a kilincstől a lépcsőig, az ablaküvegektől a járólapig.
Ugyanakkor egyazon művészeti ágon belül is már a kezdettől fogva több eltérő irány indult útjára, amelyek megkérdőjelezték a stílus homogenitását, s később a szeceszszió felbomlásához vezettek. A szecesszió építészetében például két, egymással szembenálló elv érvényesült. Az egyik jellemzően csak a felületi megformálásban hordozza a stílusjegyeit, viszont a szerkezeti elem, az új térértelmezés és a funkció előtérbe helyezése miatt lényegében már a funkcionalista építészet közvetlen előfutára volt. Amíg Gaudí, vagy a bécsi szecesszió székházát tervező J. M. Olbrich sokkal inkább az ornamentális, festői, atektonikus elemeket hangsúlyozta, s mint ilyen, a romantika építészetének a folytatója volt, egyben az organikus építészet előfutára.

A fényekkel való játék fontos volt Victor Horta számára
TASSEL-HÁZ
A belga Victor Horta által tervezett négy brüsszeli városi ház: a Tassel-ház, a Hotel Solvay, a Hotel van Eetvelde, és a Maison & Atelier Horta az egyik legkorábbi, szecesszió jegyében fogant épületek.
Az építészet addigi történelme során soha nem volt annyira sokszínű, mint a szecesszió idején.
A Tassel-ház (1892–93) legfontosabb karakterjegyei közé tartoznak a nyitott terek, a különleges fényhatások és a különleges íves formák briliáns összekapcsolásai – épületszerkezeti és belsőépítészeti szempontból egyaránt.




A Tassel-ház ikonikus lépcsőháza
Emellett a kor újításait is remekül alkalmazza – az üveget és az acélt –, hogy elképzeléseit megvalósítsa. Ezek jellemzően látható szerkezetként jelennek meg az épületen. A legapróbb dolgokat, mint a kilincs vagy az ajtócsengő is ő tervezte, hogy az egész épület összes részlete harmóniában legyen egymással. Ez a szemléletmód különösen jellemző volt a stílusra, a művészek egyszerre több iparművészeti ágban is jeleskedhettek.
Az ikonikus lépcsőház padlóburkolatának mintája beleolvad a falon található festés indáiba, a vaskorlátot is beleértve, teljes harmóniában vannak az elemek egymással. Az épület magáncélra, Émile Tassel – az Université Libre de Bruxelles geometriaprofesszora – számára készült, aki Hortához hasonlóan a „Les Amis philanthropes” szabadkőműves-páholy tagja volt. A professzor agglegény volt, aki a nagyanyjával lakott, szeretett barátokat fogadni és sokszor a tudományos munkáját is otthon végezte.
Az épület egy 7,79 m széles és 29 m hosszú telken kapott helyet. Horta itt kísérletezett először az általa tervezett szellőző- és fűtési rendszerrel, ezt mára nagyrészt használaton kívül helyezték.
Az épület egyszerre praktikus és reprezentatív funkciót is ellát, miközben Victor Horta a tulajdonos saját ízlését és személyiségét is figyelembe vette a tervezés során. A kor társadalmi változásainak bemutatása szempontjából az épület különösen kimagasló példája lett a XX. századba való átmenetnek. 1956-ban kis lakásokra osztották, ami tönkretette az eredeti koncepciót a tágas, nyitott terekkel kapcsolatban. Az 1976. november 18-i királyi rendelet értelmében az épületet teljes egészében védetté nyilvánították. Jean Delhaye építész 1976-ban vásárolta meg az épületet, és azt a célt tűzte ki magának, hogy visszaállítja a ház eredeti pompáját – 1982-ben kezdte a restaurálást. Az épületet a mai napig használják, annyi különbséggel, hogy most irodák találhatók benne. Folyamatosan karbantartják és magas minőségben, eredeti alapanyagokkal javítják a szükséges részeket, mivel műemlék épületnek nyilvánították és a Világörökség részét képezi, ahogy mind a négy Horta-épület. A szecesszió a magyarországi művészekre is nagy hatást gyakorolt. A cikksorozat következő részében ezzel foglalkozunk.
Forrás:
enciklopedia.fazekas.hu
whc.unesco.org
artnouveau-net en.
wikipedia.org
bukowskis.com
christies.com
jewellermagazine.com
monument.heritage.brussels
Kapcsolódó dokumentum:
felszabadult-az-alkotoi-szabadsag
Tetszett a cikk?
Cikkajánló
Burkolat, gerendák, ajtók — készítse el saját maga!
Ha kis műhelyben dolgozik, különösen fontos, hogy olyan gépe legyen, amely nem foglal sok helyet, mégis professzionális eredményt nyújt.
Lucaszék és társa
Kerling Alajos hobbi asztalos mutatja be az általa ismert és készített Luca széket.
A Wood-Mizer forgalomba hozta a WM5500 fűrészgépet
Új generációs ipari fűrészgép nagyobb teljesítménnyel és intelligensebb technológiával.


