Miért fontos az előlegfizetés?

Az első és a legfontosabb tudnivaló az, hogy ne féljünk előleget kérni az ügyféltől! Ne érezzük úgy, hogy ez felháborító dolog, váljon általános gyakorlattá! Bárki, aki nem igényel előleget a mi szakterületünkön, igen magas kockázatot vállal.

Míg a hagyományos árucikkekkel való kereskedelemben a visszafizetés, a másnak való újra eladás, máshol való újra felhasználás könnyen alkalmazható és bevett gyakorlat, úgy a faipari termékekre már ez a módszer nem igazán alkalmazható. Az általunk gyártott egyedi termékeket ugyanis a legtöbb esetben máshol már nem lehet felhasználni, csak ott ahova az a termék készült.

Ezt fontos megértetnünk az ügyféllel, hogy számára is világos legyen, miért fontos nekünk az előleg.

Előlegfizetés alatt a szállítás / összeszerelés előtt már kifizetett megbízások értékét értjük. A megfelelő előtörlesztési hányad több mint 80 százalék. A legtöbb esetben a megrendelés napjától számított néhány napon belül létrejön egy előlegszámla. Az előlegért az ügyfél kedvezményt kap. 

Fel kell hívni a figyelmét a megtakarítás összegére! Az előlegfizetéseknél alkalmazzunk skálát! Például ha 50%-os a befizetés, akkor 2% kedvezményt kap a teljes vételárból, viszont ha már 80% a befizetett összeg, akkor akár 5% kedvezményt is kaphat ennek fejében. Győzzük meg úgy,  hogy megkérdezzük a véleményét: "Mennyi pénzt szeretne megtakarítani?". 

Ha az ügyfelek nem igényelnek kedvezményt, az anyagköltséget akkor is fizettessük ki velük a megrendelést követően. Ha ezt nem tesszük, a mi tőkénket kockáztatjuk egy kvázi bizonytalan üzletért cserébe. Ez túl nagy kockázat, főleg egy egyéni vállalkozó esetében. 

Amennyiben az utóbbi eset áll fenn, még mindig van lehetőség és érdemes is rávezetni az ügyfelet arra, hogy ha előbb kifizeti munkánk ellenértékét, abban az esetben is tudunk számára valamekkora kedvezményt biztosítani. Így az anyagköltségen felül a munkadíjunk is mihamarabb kifizetésre kerül, amiből tudunk tovább gazdálkodni.

Túl sok vállalkozás fél, hogy kérjen előleget az ügyféltől. De mi történik, ha egy 3 millió forintos összegű megrendelést nem fizetnek ki, mert az ügyfél időközben súlyosan beteg lesz, magán  csődöt szenved el, ne adj Isten meghal? Bár ezek az esetek ritkák, mindazonáltal úgy tartja a mondás: ami megtörténhet, az sajnos meg is fog. 

Fogalmazzuk meg, ha egy ilyen eset történik, mihez tudunk kezdeni? Ha nem kértünk előleget, mennyi munkát kell elvégeznünk, hogy helyrehozzuk az anyagi kárunkat? 

Minél nagyobb a rendelési mennyiség, annál fontosabb az előlegfizetés! Egyébként sok ágazatban (autó, lakás, stb.) előleget kell fizetni. 

Előlegfizetéskor, nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy hiába készpénzben kaptuk az előleget, az csak onnantól fogva tartozik a vállalkozásunkhoz, miután megtörtént a megrendelés teljesítése.

Mindaddig, amíg a pénzt „parkoltatjuk“, szükséges, hogy kezeljük azt elkülönített számlán, és ne használjuk fel folyamatos kifizetéseinkhez.

 

Előtörlesztési arány = a megrendelt áru összértéke - összeszerelés,szállítás előtt kifizetett összeg

Célérték: 80%

 

Javító intézkedések:

  1. Minden ügyfélnek ajánljunk fel előlegfizetési lehetőséget.
     
  2. Mutassuk meg az ügyfélnek, így mekkora összeget takarít meg.
     
  3. Ajánljunk fel többféle fizetési lehetőséget, különböző nagyságú megtakarításokkal
     
  4. Csak akkor rendeljük meg az árut a termeléshez, ha legalább az anyagköltséget már kifizette a megrendelő.
     
  5. Mutassuk meg a saját hitelképességünket igazoló dokumentumot az ügyfél bizalmának megnyeréséhez.

Tetszett a cikk?